Jak si nenamotat mooring
Namotání mooringu na propeler se bojí každý začínající jachtař. Jak vyplouvat z maríny, abychom toto nebezpečí eliminovali?
K namotání mooringového lana často dochází ve chvíli, kdy vyplouváme z maríny. Především v létě jsou mooringová lana na vazáku vyschlá a padají pomalu ke dnu. Při zbrklém vyplouvání se mohou namotat na lodní šroub.
Řešení je přitom snadné. Dejme tomu, že fouká vítr z levoboku a chceme vyplout z maríny (loď číslo 1). Začneme tím, že si nastartujeme motor. Dále odvážeme závětrné záďové lano, tedy lano na pravoboku (2). Jedním pohledem zkontrolujeme, jestli volná část mooringu pod zádí není v blízkosti propeleru.
Nyní již pošleme pomocníka na příď. Bude mít na starosti mooring.
Stočíme kormidlo na levobok, tedy proti větru. Zařadíme přední chod a přidáváme plyn, dokud nemá příď jachty tendenci se stáčet proti větru (3).
Pak mírně ubereme, aby jachta stabilně stála kolmo k molu i s povoleným mooringem. Nyní může pomocník na přídi mooring uvolnit a odhodit do vody (4).
Počkáme, až mooring klesne ke dnu, uvolníme návětrné lano a vyplouváme (5).
Je to snadné a mooring si nemůžeme namotat.
Více o manévrech v přístavech najdete zde.
12138
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.