Jak se líbí ceny na ostrovech jižně od Trogiru?
Před dvěma dny jsme v článku Poroste tento strom až do nebe psali o cenách na chorvatských ostrovech jachtaři hojně vyhledávaných. Nyní přinášíme reakci na článek našeho dalšího pravidelného čtenáře, který je na Jadranu častým hostem. Jde tedy o další nezávislý pohled na stejné téma.
Dovolím si v krátkosti reagovat na článek Porpste tento strom až do nebe.
Byl jsem na jihu letos už 4x a musím se přiznat, že cenotvorba jižně od Trogiru vykazuje stejné zákonitosti… Obligátně molo ve Visu na stejnojmenném ostrově pro 43 stop dlouhou jachtu - 105 Euro / bojka 42 Euro, cena za večeři běžně dosahuje hodnot 100 Euro za hlavu (ano, i s vínem, kávou a předkrmem…) a o vybírání v zátoce Vinogradišće na Pakleni otoci i přes den za uvázání se na bojce ani nemluvím. Či poplatků za národní park na Mljetu nebo na Lastovu způsobem zaplať 2 dny a třetí máš zdarma (což nikdo neužije neb se musí také vrátit na pobřeží…).
Přijde mi však letos, že lidí je výrazně méně. Jezdím ve stejné termíny řadu let a tak vnímám, že lodí je na kotvištích tak o 30% méně. V restauracích (těch co si cíleně vybírá) si člověk sedne už i bez rezervace dva dny dopředu apod.
Obdobná situace panovala i v ACI v Trogiru, kde známý z charterovky procedil přes zuby, že sice přistane 30 letadel denně ve Splitu, ale že to ve městě nevidí (nemluvě o tom, že zmenšil počet lodí o 7 s odkazem na to, že není schopen zajistit si techniky, co by chtěli pracovat, a tak raději bude mít méně lodí). Vnímá i pokles návštěvnosti v restauracích o cca 20% na pobřeží. Na ostrovech ještě výrazně více…
Jen se obávám, aby se nesnažili dohnat snížení objemu turistů ještě delikátnějším přístupem k cenotvorbě :)
Třeba se věci na nějakou dobu zase vrátí blíže k normálu. Restauratéři propustí námezdní sílu. Například na Sv. Klementu v restauraci Tonci v zátce Vlaka pracují Filipínci! Osobně mi to trochu kazí pocit z návštěvy Jadranu. Třeba opětovně naučí rodinné příslušníky doposud sedící u kávy pracovat, lehce sníží ceny (nebo alespoň nebudou zběsile zdražovat) a všeobecně se třeba i budou snažit o spokojenost hostů a nikoli pouze o rychlé vysátí co největšího objemu peněz s co nejmenšími náklady...
Honza
Poznámka redakce
Tolik tedy další aktuální pocit z návštěvy Jadranu, tentokrát jižně od Trogiru. Asi si všichni uvědomujeme, že cenotvorba je závisla na tom, kolik je zákazník ochoten dát. Dává-li, zdražuje se. jen se někdy může stát, že dojde přestřelení, jehož následky se pak budou delší dobu napravovat. Ale to je samozřejmě věc každého jednotlivce.
1155
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?