Jak nejlépe přistát bokem sólo
Přistávám-li k molu sám, musím se spolehnout na zachycení jednoho jediného lana. Více toho sám nezvládnu. Důležitá je příprava. A vědět co dělám, protože nedostatky za mě nikdo nevyřeší.
Základem je, zvolit lano, na kterém budeme loď fixovat. Nejjednodušší a nejméně náchylné k chybám bude záďové vyvazovací lano. Jsme-li na lodi se záďovým kokpitem, budeme mít k záďovému lanu nejblíže.
Pacholata, nebo kruhy?
Budou-li v přístavu pacholata, mohu vše bez potíží zvládnout sám. Na pachole si lano sám nahodím a dotáhnu z lodě. Pokud budou místo pacholat kruhy, navíc třeba dále od hrany mola, bude zapotřebí nějaký ochotný kolemjdoucí, který lano provlékne a podá nám ho zpět.
Na přední chod, nebo zpátečka?
Začneme nejprve situací za bezvětří. V takovém případě si mohu vybrat, jak zajedu. Je výhoda, pokud vše zvládám na přední chod, i na zpátečku. Vyberu si takový způsob, abych zajížděl bokem, kde je pozice kormidelníka, k molu. Díky tomu mám vyvazovací lano po ruce, nemusím odcházet od kormidla, vše je rychlejší a klidnější. ¨
Bude-li foukat vítr podél mola, budu zajíždět proti větru. Při zajíždění proti větru je jachta stabilnější na zpátečku, proto budu raději couvat. Výhod couvání je několik. V první řadě má kormidelník při zajíždění skvělý přehled. K molu se přibližuje částí lodě, na kterou vidí. Pokud se nám nepodaří zajet těsně k molu, můžeme si hodit záď k molu prop washem při brzdění, před brzděním kormidlo od mola a brzdíme. Toto platí pro jachty s jedním listem kormidla. Poslední výhodou je, že vítr od zádě nám jachtu srovná u mola.
Také ve větru od mola je tento manévr výhodný. Vane-li vítr k molu, raději zvolím zajíždění na přední chod. Předním chodem se mohu lépe opřít do přídě, kdyby ji snášel vítr.
Už jen hodit lano na pachole
Nyní jen stačí zajet k molu, hodit lano na pachole, napnout lano, stočit kormidlo k molu a plynule přidávat plyn na přední chod, dokud neuvidím, že jachta u mola stabilně stojí. Pokud stojí, mohu pro jistotu ještě trochu přidat plyn, zkontroluji, že jsme dobře uvázaní a jdu na příď uvázat příďové vyvazovací lano.
Následně vyvážu záďový spring, mohu vypnout motor a jako poslední uvážu spring příďový.
Grafika Lodní noviny
Zajíždění na zpátečku bokem k molu, se stabilizací na záďovém laně. celý manévr je snadno proveditelný v jediném člověku.
Na obrázku je znázorněno zajíždění bokem na zpátečku s použitím brzdění k posunu jachty bokem k molu.
Všechna tato kouzla vás můžeme naučit na našich kurzech. Momentálně jen na kurzech v Praze. Připravujeme však i podzimní běh kurzů v Chorvatsku. Mnoho dalšího najdete v naší publikaci Přístavní manévry.
782
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?