Jak nejlépe přistát bokem sólo
Přistávám-li k molu sám, musím se spolehnout na zachycení jednoho jediného lana. Více toho sám nezvládnu. Důležitá je příprava. A vědět co dělám, protože nedostatky za mě nikdo nevyřeší.
Základem je, zvolit lano, na kterém budeme loď fixovat. Nejjednodušší a nejméně náchylné k chybám bude záďové vyvazovací lano. Jsme-li na lodi se záďovým kokpitem, budeme mít k záďovému lanu nejblíže.
Pacholata, nebo kruhy?
Budou-li v přístavu pacholata, mohu vše bez potíží zvládnout sám. Na pachole si lano sám nahodím a dotáhnu z lodě. Pokud budou místo pacholat kruhy, navíc třeba dále od hrany mola, bude zapotřebí nějaký ochotný kolemjdoucí, který lano provlékne a podá nám ho zpět.
Na přední chod, nebo zpátečka?
Začneme nejprve situací za bezvětří. V takovém případě si mohu vybrat, jak zajedu. Je výhoda, pokud vše zvládám na přední chod, i na zpátečku. Vyberu si takový způsob, abych zajížděl bokem, kde je pozice kormidelníka, k molu. Díky tomu mám vyvazovací lano po ruce, nemusím odcházet od kormidla, vše je rychlejší a klidnější. ¨
Bude-li foukat vítr podél mola, budu zajíždět proti větru. Při zajíždění proti větru je jachta stabilnější na zpátečku, proto budu raději couvat. Výhod couvání je několik. V první řadě má kormidelník při zajíždění skvělý přehled. K molu se přibližuje částí lodě, na kterou vidí. Pokud se nám nepodaří zajet těsně k molu, můžeme si hodit záď k molu prop washem při brzdění, před brzděním kormidlo od mola a brzdíme. Toto platí pro jachty s jedním listem kormidla. Poslední výhodou je, že vítr od zádě nám jachtu srovná u mola.
Také ve větru od mola je tento manévr výhodný. Vane-li vítr k molu, raději zvolím zajíždění na přední chod. Předním chodem se mohu lépe opřít do přídě, kdyby ji snášel vítr.
Už jen hodit lano na pachole
Nyní jen stačí zajet k molu, hodit lano na pachole, napnout lano, stočit kormidlo k molu a plynule přidávat plyn na přední chod, dokud neuvidím, že jachta u mola stabilně stojí. Pokud stojí, mohu pro jistotu ještě trochu přidat plyn, zkontroluji, že jsme dobře uvázaní a jdu na příď uvázat příďové vyvazovací lano.
Následně vyvážu záďový spring, mohu vypnout motor a jako poslední uvážu spring příďový.
Grafika Lodní noviny
Zajíždění na zpátečku bokem k molu, se stabilizací na záďovém laně. celý manévr je snadno proveditelný v jediném člověku.
Na obrázku je znázorněno zajíždění bokem na zpátečku s použitím brzdění k posunu jachty bokem k molu.
Všechna tato kouzla vás můžeme naučit na našich kurzech. Momentálně jen na kurzech v Praze. Připravujeme však i podzimní běh kurzů v Chorvatsku. Mnoho dalšího najdete v naší publikaci Přístavní manévry.
1283
Související články
Jak pohnout zádí dle potřeby
Jak pohnout zádí dle potřeby
Couváte bokem k molu. V té chvíli mohou nastat dvě situace. Obě jsou snadno řešitelné, pokud včas a samozřejmě správně zareagujeme.
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.