Jak naplánovat letní plavbu
Jak si naplánovat týdenní plavbu s rodinou tak, abyste se vyhnuli nepříjemným situacím, stresu a časovému presu na konci týdne?
Prvním doporučením je, plánovat plavbu až s ohledem na předpověď počasí. Vyhněte se vánočním plánům na dovolenkovou plavbu. Mohlo by se vám stát, že místo koupání se budete tři dny probíjet proti větru na jih a zbylé tři dny zpět na sever (nebo naopak). Začíná-li vaše plavba v sobotu, můžete začít sledovat předpověď od středy. Vynikající pomůckou je Windy a zajímá vás hlavně vítr. Ve středu už získáte poměrně přesnou předpověď na víkend a rozumný výhled na týden dopředu. Podle výhledu si můžete začít plánovat začátek plavby.
Je možné předpovědi věřit?
Předpověď sledujte dvakrát denně ráno a večer. Pokud je stabilní, můžete jí věřit. Mění-li se, jasno nemají ani meteorologické modely.
Můžete si také srovnat více meteorologických modelů. Platí, že stejné výsledky různých modelů znamenají, že je velká pravděpodobnost, že předpověď vyjde.
Přesný plán
V sobotu si již můžete udělat velmi přesný plán plavby do následujícího pátku. Nejste-li pobláznění milovníci stoupaček, vyberete si trasu tak, abyste se plavbě proti větru co nejvíce vyhnuli.
Chceme plout daleko…
Chcete-li plout daleko, naplánujte si vše tak, abyste byli v pondělí v nejvzdálenějsím bodě plavby a následně se mohli v klidu vracet. Na konci minulého tisíciletí jsme počítali, že za hodinu uplujeme 5 uzlů. Dnes jsou jachty rychlejší, proto je možné si vytvořit hodinovou konstantu 6. Touto rychlostí uplujete za 24 hodin 144 mil. V reálu to bude o něco méně, protože vždy se najde nějaké zdržení (delfíni, koupání, muž přes palubu…). Znamená to ale, že za 24 hodin jste s rezervou ze Splitu v Boce Kotorské, nebo na ostrově Lošinj, vezmeme-li v úvahu Chorvatsko.
Do pondělí se tedy můžete vzdalovat, pak již je dobré se pomalu vracet. Je to více než dostatečná rezerva na to, abychom se dokázali vrátit zpět navzdory špatnému počasí (kdyby se předpověď změnila).
Proč být konzervativní
Určitě není příjemné, pokud strávíme konec dovolené ve spěchu. Navíc může jít i o nebezpečné situace. Máme-li ve čtvrtek do cíle charterové plavby 100 mil, musíme plout ve dne v noci, ať už chceme, nebo nechceme. Počasí nemusí být přívětivé, vlny, bouřky, déšť. Posádka zřejmě nebude spokojená a skipper se může dopustit chyb (být do nich okolnostmi dotlačen), které mohou mít velmi vážné důsledky (minimálně na peněženku).
Sledovat každý den počasí
Během týdenní plavby sledujte každý den předpověď počasí jak krátkodobou, tak i dlouhodobou. Korigujte podle předpovědí svůj plán plavby. Bude-li se zhoršovat, je lepší se začít vracet dříve, než jste počítali. Podle krátkodobé předpovědi vybírejte chráněná kotviště, nebo přístavy.
Mít připravený plán B
V letních měsících je mnoho kotvišť a přístavů ve Středomoří plných. Proto vždy mějte v záloze plán B. Přístav, do kterého plujete, může být obsazen.
Nejste-li milovníky nočních plaveb, měl by i alternativní plán B být dosažitelný za denního světla. Ani plán B ale nemusí znamenat, že se vám podaří noční plavbě vyhnout. Proto byste o ní měli něco vědět a být na ni připraveni…
Pamatujte, že kdo je připraven, není zaskočen.
Foto Pavel Nesvadba
3226
Související články
Manuál předavače lodí
Manuál předavače lodí
Při přebírání jachet na začátku charteru se často dožadujete věcí, o kterých si myslíte, že na ně máte nárok. Zbytečně. Borec na druhé straně barikády dokáže vaše ataky odrážet s profesionální dovedností. Podívejte se, jaké jsou jeho zbraně.
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…