Hullbot - dobrý sluha i zlý inspektor
Australský start-up Hullbot vyvinul multifunkčního podvodního robota, který umí čistit a kontrolovat trupy lodí. Svůj produkt nabízí především provozovatelům charterových flotil, u nichž může robot mimo jiné převzít práci inspektorů, kteří kontrolují stav vracených jachet.
Robot neboli dron je vybaven kamerami, jimiž snímá trupy lodí. Ze sesbíraného materiálu může majitel/provozovatel plavidla vytvořit jeho přesný 3D model. Při navrácení jachty stačí vyslat dron na obhlídku. Robot zkontroluje, zda stav plavidla odpovídá 3D modelu, či během pronájmu vznikly odchylky. „Výhodou je, že dron může takto jednoduše a rychle provést inspekci a není třeba na tuto činnost najímat potápěče,“ vysvětluje spoluzakladatel společnosti Hullbot Tom Loefler.
Stejně jako živý potápěč i robot pracuje lépe v čisté vodě. Tyto „konkurenty“ naopak odlišuje to, že dron po provedení inspekce aktivuje rotační kartáče, jimiž je vybaven, a pustí se do drhnutí trupu od mořského života, vždy tak ochotného začít bujet právě na trupech lodí.
Firma, která se tak jako každý slušný start-up současnosti hlásí ke klimatické odpovědnosti, argumentuje výrazným snížením potřeby obnovování antifoulingých vrstev a také tvrdí, že pravidelným čištěním se zabraňuje šíření invazních druhů. Firma rovněž vyvinula různé typy kartáčů, které vyhovují různým tvarům a velikostem lodí.
Není náhoda, že firma vznikla v Austrálii, kde se v posledních letech zpřísňují podmínky pro provoz charterových firem i samotný rekreační jachting. Provozovatelé charterových flotil jsou nuceni právě z důvodu přísnější legislativy pravidelně nasazovat potápěče, což je stojí nemalé prostředky.
Společnost Hullbot začala na projektu podvodního dronu pracovat v roce 2016. Do zkušebního provozu v Austrálii vyslala prototyp v roce 2019 a nyní je jejím cílem další rozšíření flotily podvodních dronů do celé oblasti. Firma je nabízí jak k pronájmu tak ke koupi.
Na konci loňského roku firma vyhrála cenu NSW Ocean Innovation Award, s čímž byla spojena odměna 10 tisíc australských dolarů od tamní vlády. V letošním roce pak získala finanční injekci od norského fondu Katapult, který se soustředí na investice do udržitelných projektů.
910
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.