Historický úspěch našich barev
Poprvé v padesátileté historii nejvýznamnější offshore regaty ve Středomoří zvítězil náš tým. Bohemia Praha Debra vyhrál celkově v handicapu ORC a byl druhý v handicapu IRC. V takový úspěch mohli doufat jen ti největší snílci.
Výsledky našich
Naše týmy se závodu na Maltě účastní pravidelně již mnoho let. Za sebou mají úspěšné ročníky, ale nikdy jsme ještě nezaznamenali podobný úspěch, jako nyní. Tým složený jen ze 4 jachtařů a který vedl zkušený profesionál Milan Koláček, dosáhl až na samý vrchol celkového pořadí. Další úspěch slaví tým Hebe V, který je třetí v ORC Class 6. Jachta Daring Sisters týmu Tři sestry obsadila 4. místo v ORC Class 3. Naši závodníci se shodují, že šlo o jeden z nejtěžších ročníků, na kterém startovali.
Na start se postavilo 5 našich týmů a jeden slovenský. Nejmenší z našich startujících jachet byla subtilní Giulia. Jde o jachtu postavenou na závody kolem bójí u pobřeží a podmínky, které na ni čekaly, rozhodně pro ni nebyly. Proto se tým rozhodl v Messině odstoupit. Jsou chvíle, kdy rozumné rozhodnutí vyžaduje mnoho odvahy.
Neklasifikovaná skončila největší česká jachta Cassiopeia-Gumotex, která po projetím cílem odstoupila ze závodu. Co bylo důvodem, nevíme.
Na 57. místě v ORC celkově skončila jachta More 55 More Amore Michala Kelemena ze Slovenska. Ve své skupině Class 3 skončil tým na 12. místě.
Třetí nejlepší naše jachta se jmenovala tentokrát Daring Sisters týmu Tři sestry. Tým, který má z našich na svém kontě nejvíce startů a úspěchů, dojel na 19. místě v ORC celkově a ve své skupině získal bramborovou medaili.
Medaile pro Hebe
A nyní naši medailisté. V celkovém pořadí ORC skončil po přepočtu časů na 16. místě tým Hebe V. Loni tento tým s Milanem Koláčkem na palubě bral 3. místo v ORC celkově a stříbro ze své skupiny. Tentokrát to ve skupině znamenalo 3. místo. Výborný tým tedy neobhájil loňský výsledek, ale přesto zajel fantastický závod a další medaile do sbírky se počítá.
To nejlepší nakonec. Tým Bohemia Praha Debra. Tým vedený Milanem Koláčkem, na lodi patřící Pavlu Štolbovi, který musel svoji účast odříci ze zdravotních důvodů. V týmu s Milanem byl Milan Tomek, Pavel Roubal s dlouholetými zkušenostmi z Classe Mini a Ondra Vachel. Jachta Aquarius, na které se jelo, je upravená Beneteau Figaro z roku 2003. Pro jistotu opakuji ještě jednou. Z roku 2003!
Jakmile byla zřejmá předpověď pro závod, bylo jasné, že to bude regata dvou polovin. Slabý vítr a stoupačka nejsou pro 10 metrů dlouhou jachtu tím pravým šálkem kávy. V této části šlo o to, neudělat nikde chybu a neuváznout v bezvětří. Neztratit kontakt s čelem startovního pole.
Situace se měla změnit mezi souostrovím Lipari a západem Sicílie. Vítr se měl stočit na bok a na zaďák a měl zesílit až ke 40 uzlům. To byly podmínky, ve kterých se dal čekat drtivý útok našeho týmu.
Nic nezkazit
První část našim vyšla. Drželi se na dosah čela závodu. Za Stromboli ale přišla nepříjemná překážka. Milanovi se nepodařilo stáhnout čerstvou předpověď. Starší předpověď očekávala utichnutí větru a příchod zadoboku od severu. Realita ale byla jiná, vítr sílil od západu a bylo třeba stoupat. Navzdory absenci předpovědi byl tým kolem Milana Koláčka připraven na obě varianty. Tuto pasáž sice nezajel nejlépe, ale zároveň nic nepokazil. U Stromboli byli naši na 23. místě v ORC, u Favignany na 8. místě. A to teprve přicházely velké chvíle našich!
Let snů
Bohemia Praha Debra měla před sebou 170 mil na zadní vítr o rychlosti 30 až 40 uzlů. Pro mnohé týmy tento úsek vyžadoval konzervativní plavbu. Dovést materiál v pořádku od Sicílie až k Lampeduse. Pro profesionální figaristy na třech startujících jachtách to bylo jinak. Na stěžně šly spinakery. Šlo o naší Bohemia Praha Debra, britskou Redshift a francouzskou Courrier Recommande. Na palubách těchto jachet byli za kormidly Milan Koláček, Nick Cherry a Alexis Loison.
Tato trojice letěla o 3 – 5 uzlů rychleji, než ostatní. Naše jachta měla na stěžni menší spinaker, kosatku staysail a hlavní plachtu s jedním refem. Osvědčené Figaro výborně poslouchalo a za celých 170 mil nedošlo v extrémních podmínkách k jedinému spinoutu.
Tento sprint znamenal na posledním otočném bodě již třetí místo v IRC. Zbývalo 100 mil do cíle. A především obavy, aby se vítr nestočil přímo do úst. To by znamenalo zpomalení a konec nadějí na medaile.
Vítr sice v posledním úseku nebyl ideální, ale stále se dařilo udržet vysokou rychlost. Náš tým zdolal více než 600 mil dlouhý okruh kolem Sicílie za 3 dny a 21 hodinu, vyhrál handicap ORC, byl druhý v IRC. V ORC byl samozřejmě první ve své skupině, v IRC je z toho druhá příčka ve skupině.
Mimořádný výsledek našeho týmu, který je vedený mimořádným a skromným jachtařem, který patří do světové špičky!
Výsledky najdete zde.
5447
Související články
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Od pátku do neděle proběhne v Praze v Letňanech další ročník výstavy For Boat. Na našem stánku budou pro vás stejně jako v minulých letech připraveny více, či méně odborné přednášky. Sobotní program bude upraven.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.