Eleonora vyzvednuta z přístavního dna
Replika škuneru z počátku minulého století Eleonora E byla koncem září vyzvednuta ze dna tarragonské maríny a vytažena na břeh k opravám v tamní loděnici. Na dno ji poslala červnová kolize se servisní lodí, která v přístavu manévrovala. Na vyproštění lodi pracovaly tři desítky lidí tři týdny.
Vyproštění lodi obstarala specializovaná španělská společnost Ardentia Marine. Proč záchrana lodi započala tři měsíce od jejího usednutí na dno, není zcela jasné. Německý web Segelreporter usuzuje, že důvodem zdržení bylo zdlouhavé ohledávání místa nehody kvůli náhradě škod pojišťovnami.
První opravy potopené lodi se odehrály ještě pod hladinou. Poté přišla chvíle pro dvojici jeřábů, které jachtu vytáhly z vody. Následovaly další opravy, po nichž bylo možné začít vyčerpávat vodu ze zaplaveného podpalubí. Pak byla zubožená plachetnice odvlečena k 800 m vzdálené loděnici a vytažena na břeh.
Havárii z poloviny června zavinila servisní loď, která operovala v maríně. Podle vyjádření posádky byla na vině technická závada, když se zasekl zpětný chod a loď tak nacouvala do vyvázané Eleonory. Ta se poté s velkou dírou v boku trupu potopila.
Eleonora E postavená nizozemskou loděnicí Van der Graaf byla spuštěna na vodu v roce 2000. Jde o kopii škuneru Westward, pocházejícího z roku 1910. Má ocelový trup a týkovou nástavbu. Cena zhruba 50metrové lodi v roce 2014 činila 6,9 milionu liber.
576
Související články
Ropná skvrna na Istrii
Ropná skvrna na Istrii
Na jihu Istrie na Premantuře a u mysu Kamenjak zasáhla pobřeží ropná skvrna. Na místě je na osm desítek hasičů a zaměstnanců Kamenjaku, kteří se snaží zastavit šíření ropné skvrny.
Vikingský nájezd po 1000 letech
Vikingský nájezd po 1000 letech
Evropskými vodami se po mnoha staletích opět plaví tradiční vikingská loď. Sice je kromě plachet vybavena i elektrickým pohonem, ale jinak je Saga Farmann věrnou kopií lodi Klastad, která se potopila v roce 998. Jejím cílem je Istanbul a smyslem říční plavby skrze kontinent má být mimo jiné osvěžení „starého přátelství“ mezi Skandinávií a Tureckem.
Trosečníci cestovali časem
Trosečníci cestovali časem
Čekání na záchranu na neovladatelné jachtě poté, co loď ztratí kormidlo, je jistě zážitek, na který nelze zapomenout. Když však záchranu zprostředkuje replika obchodní lodi z 18. století, která je zároveň největší oceánskou dřevěnou plachetnicí na světě, je teprve v hospodě co vyprávět.