Elektřina, voda a odpad na jachtách
V létě opět vypluje na moře masa zelenáčů, pro které bude vše na moři nové. Budou se divit, že došla voda ve sprše, že na moři nefunguje fén a že v odpadu z toalety se právě koupe manžel. Zkušení jachtaři vše v článku uvedené vědí. Začínající posádky tímto seznámíme s limity charterových jachet.
Elektřina
Většina běžných charterových jachet má rozvodnou síť na 12 V. Elektřinu do sítě dodávají akumulátory (servisní). Bývají obvykle 2 – 3, podle velikosti jachty. Na palubě je ještě další akumulátor, který slouží ke startování motoru. Za standardních podmínek je startovací akumulátor oddělen od servisních a není možné ho vybít spolu s nimi.
Za plavby je na palubě pouze 12 V síť. Stojíme-li v přístavu a jsme-li napojeni na břehovou přípojku 220 V, je v podpalubí i rozvod 220 V. Někdy je k dispozici jedna zásuvka 220 V u navigačního stolku, jindy je najdeme v každé kajutě. Při stání v přístavu je možné použít pro někoho nezbytný fén, mikrovlnou troubu, či jiné potřebnosti života v civilizaci. Za plavby jsou obvykle tyto 220 V mašiny nepoužitelné. Výjimkou může být loď s generátorem, nebo s měničem 12V/220V. Stačí se ale nad věcí zamyslet, a je hned jasné, že nechávat běžet 20 hp dieselový motor generátoru, jen abychom si udělali foukanou, je nešetrné k přírodě.
Voda
Na každé charterové jachtě jsou nádrže na sladkou vodu. Jedna, nebo i více. Objem nádrží je konečný. Necháme-li téci kohoutek při mytí nádobí, přiblíží se konec zásob vody velmi rychle. Možná ještě rychlejší smrt vodě v tancích způsobuje sprchování po každém koupání. S pitnou vodou se musí šetřit. S trochou snahy vydrží 300 l šestičlenné posádce na 20 dnů plavby přes oceán (neúsporní jedinci vyčerpají stejné množství za den).
V podpalubí je obvykle bojler, který vodu ohřívá motorem (při plavbě na motor), nebo elektřinou 220 V při stání v přístavu při napojení na síť. Bojler je malý, teplá voda obvykle stačí na jednu nebo dvě sprchy. Na některých lodích je v kuchyni k dispozici nášlapná pumpa na slanou vodu z moře na mytí nádobí. Není vhodné ji používat v přístavech.
Odpad
Odpad z umyvadel jde obvykle přímo do moře. Odpad z toalet by měl jít do fekálního tanku. Následně by se měl vyčerpat nebo vypustit na otevřeném moři. Pokud vyřadíte z provozu fekální tanky, jde odpad přímo do moře. Vypouštění záchodů přímo po moře v zátokách a na kotvištích, bývá obvykle zdrojem rekordních plaveckých časů koupajících.
Obsah fekálních tanků je omezen a je třeba je pravidelně vyprazdňovat. Měřáky stavů nádrží se často zasekávají a jejich údaje nebývají směroplatné.
Při troše dobré vůle je možné vystačit s dostupnými zásobami elektrické energie a vody celý týden. Když vůle chybí, je třeba plout od maríny k maríně.
Foto Daniel Vodička
5515
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.