Elektřina, voda a odpad na jachtách
V létě opět vypluje na moře masa zelenáčů, pro které bude vše na moři nové. Budou se divit, že došla voda ve sprše, že na moři nefunguje fén a že v odpadu z toalety se právě koupe manžel. Zkušení jachtaři vše v článku uvedené vědí. Začínající posádky tímto seznámíme s limity charterových jachet.
Elektřina
Většina běžných charterových jachet má rozvodnou síť na 12 V. Elektřinu do sítě dodávají akumulátory (servisní). Bývají obvykle 2 – 3, podle velikosti jachty. Na palubě je ještě další akumulátor, který slouží ke startování motoru. Za standardních podmínek je startovací akumulátor oddělen od servisních a není možné ho vybít spolu s nimi.
Za plavby je na palubě pouze 12 V síť. Stojíme-li v přístavu a jsme-li napojeni na břehovou přípojku 220 V, je v podpalubí i rozvod 220 V. Někdy je k dispozici jedna zásuvka 220 V u navigačního stolku, jindy je najdeme v každé kajutě. Při stání v přístavu je možné použít pro někoho nezbytný fén, mikrovlnou troubu, či jiné potřebnosti života v civilizaci. Za plavby jsou obvykle tyto 220 V mašiny nepoužitelné. Výjimkou může být loď s generátorem, nebo s měničem 12V/220V. Stačí se ale nad věcí zamyslet, a je hned jasné, že nechávat běžet 20 hp dieselový motor generátoru, jen abychom si udělali foukanou, je nešetrné k přírodě.
Voda
Na každé charterové jachtě jsou nádrže na sladkou vodu. Jedna, nebo i více. Objem nádrží je konečný. Necháme-li téci kohoutek při mytí nádobí, přiblíží se konec zásob vody velmi rychle. Možná ještě rychlejší smrt vodě v tancích způsobuje sprchování po každém koupání. S pitnou vodou se musí šetřit. S trochou snahy vydrží 300 l šestičlenné posádce na 20 dnů plavby přes oceán (neúsporní jedinci vyčerpají stejné množství za den).
V podpalubí je obvykle bojler, který vodu ohřívá motorem (při plavbě na motor), nebo elektřinou 220 V při stání v přístavu při napojení na síť. Bojler je malý, teplá voda obvykle stačí na jednu nebo dvě sprchy. Na některých lodích je v kuchyni k dispozici nášlapná pumpa na slanou vodu z moře na mytí nádobí. Není vhodné ji používat v přístavech.
Odpad
Odpad z umyvadel jde obvykle přímo do moře. Odpad z toalet by měl jít do fekálního tanku. Následně by se měl vyčerpat nebo vypustit na otevřeném moři. Pokud vyřadíte z provozu fekální tanky, jde odpad přímo do moře. Vypouštění záchodů přímo po moře v zátokách a na kotvištích, bývá obvykle zdrojem rekordních plaveckých časů koupajících.
Obsah fekálních tanků je omezen a je třeba je pravidelně vyprazdňovat. Měřáky stavů nádrží se často zasekávají a jejich údaje nebývají směroplatné.
Při troše dobré vůle je možné vystačit s dostupnými zásobami elektrické energie a vody celý týden. Když vůle chybí, je třeba plout od maríny k maríně.
Foto Daniel Vodička
6134
Související články
Konkrétní problém klienta s Boataroundem
Konkrétní problém klienta s Boataroundem
Včera po zveřejnění článku o problémech, které jsou v poslední době se slovenskou společností Boataround, se v jedné facebookové reakci objevil dotaz, jestli je známý nějaký konkrétní případ, nebo jsou to jen pomluvy. Níže jeden konkrétní případ z poslední doby.
Jak velké jsou problémy Boataroundu?
Jak velké jsou problémy Boataroundu?
Stahují se nad prodejcem charteru Boataround mraky? Už od léta se vyskytují zneklidňující signály podobné, jako před krachem společnosti Zizoo. Nebo jde jen o nepatrné zaškobrtnutí?
Rozmáhá se nám tu takový nešvar…
Rozmáhá se nám tu takový nešvar…
Kolik stojí pronájem jachty na týden? Myslím kompletní cena. Pronájem jachty a extras k tomu. Tedy vše, co se platí charterové firmě. Výše extras v posledních letech výrazně narostla.