Elektřina, voda a odpad na jachtách
V létě opět vypluje na moře masa zelenáčů, pro které bude vše na moři nové. Budou se divit, že došla voda ve sprše, že na moři nefunguje fén a že v odpadu z toalety se právě koupe manžel. Zkušení jachtaři vše v článku uvedené vědí. Začínající posádky tímto seznámíme s limity charterových jachet.
Elektřina
Většina běžných charterových jachet má rozvodnou síť na 12 V. Elektřinu do sítě dodávají akumulátory (servisní). Bývají obvykle 2 – 3, podle velikosti jachty. Na palubě je ještě další akumulátor, který slouží ke startování motoru. Za standardních podmínek je startovací akumulátor oddělen od servisních a není možné ho vybít spolu s nimi.
Za plavby je na palubě pouze 12 V síť. Stojíme-li v přístavu a jsme-li napojeni na břehovou přípojku 220 V, je v podpalubí i rozvod 220 V. Někdy je k dispozici jedna zásuvka 220 V u navigačního stolku, jindy je najdeme v každé kajutě. Při stání v přístavu je možné použít pro někoho nezbytný fén, mikrovlnou troubu, či jiné potřebnosti života v civilizaci. Za plavby jsou obvykle tyto 220 V mašiny nepoužitelné. Výjimkou může být loď s generátorem, nebo s měničem 12V/220V. Stačí se ale nad věcí zamyslet, a je hned jasné, že nechávat běžet 20 hp dieselový motor generátoru, jen abychom si udělali foukanou, je nešetrné k přírodě.
Voda
Na každé charterové jachtě jsou nádrže na sladkou vodu. Jedna, nebo i více. Objem nádrží je konečný. Necháme-li téci kohoutek při mytí nádobí, přiblíží se konec zásob vody velmi rychle. Možná ještě rychlejší smrt vodě v tancích způsobuje sprchování po každém koupání. S pitnou vodou se musí šetřit. S trochou snahy vydrží 300 l šestičlenné posádce na 20 dnů plavby přes oceán (neúsporní jedinci vyčerpají stejné množství za den).
V podpalubí je obvykle bojler, který vodu ohřívá motorem (při plavbě na motor), nebo elektřinou 220 V při stání v přístavu při napojení na síť. Bojler je malý, teplá voda obvykle stačí na jednu nebo dvě sprchy. Na některých lodích je v kuchyni k dispozici nášlapná pumpa na slanou vodu z moře na mytí nádobí. Není vhodné ji používat v přístavech.
Odpad
Odpad z umyvadel jde obvykle přímo do moře. Odpad z toalet by měl jít do fekálního tanku. Následně by se měl vyčerpat nebo vypustit na otevřeném moři. Pokud vyřadíte z provozu fekální tanky, jde odpad přímo do moře. Vypouštění záchodů přímo po moře v zátokách a na kotvištích, bývá obvykle zdrojem rekordních plaveckých časů koupajících.
Obsah fekálních tanků je omezen a je třeba je pravidelně vyprazdňovat. Měřáky stavů nádrží se často zasekávají a jejich údaje nebývají směroplatné.
Při troše dobré vůle je možné vystačit s dostupnými zásobami elektrické energie a vody celý týden. Když vůle chybí, je třeba plout od maríny k maríně.
Foto Daniel Vodička
6048
Související články
Řadící páka na charterové jachtě
Řadící páka na charterové jachtě
Podívejte se, jak vypadá řadící páka na jachtě, která je v charteru. Jedná se o Bavarii 46 z roku 2014. Zkuste si tipnout, ve které zemi je tato jachta provozována.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.
Bezpečnostní mapa lodi
Bezpečnostní mapa lodi
Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.