Dobrovolná odchylka od kurzu
Plujete za snížené nebo dokonce nulové viditelnosti a nefungují přístroje. Nepravděpodobné, ale možné. Jednou z navigačních metod, jak doplout k svému cíli je použití tzv. dobrovolné odchylky od kurzu. Do navigační praxe ji zavedl sir Francis Charles Chichester, legendární pilot a námořník. V angličtině se používá termín deliberate offset course to destination.
Princip této metody je velmi jednoduchý. Dobrovolně plujete špatným kurzem, abyste následně věděli, kudy dále do cíle. Uvedu příklad. Na základě předchozí navigace (dead reckoning) znáte svojí přibližnou polohu. Víte, že váš cíl se nachází asi 5 Nm přibližným kurzem 120° T. Popluji-li uvedeným kurzem, tak s ohledem na relativní nepřesnost DR navigace nemám jistotu, že skončím na správném místě. Po doplutí k pobřeží nebudu vědět, zda se cíl nachází vlevo nebo vpravo. Z tohoto důvodu záměrně volím kurz s odchylkou, protože u pobřeží (nebo po určité vzdálenosti, záleží na okolnostech) budu vědět, že můj cíl se nachází v opačném směru, než byla zvolená odchylka. Na přiloženém obrázku volím odchylku cca 20° severně, tj. pluji kurzem 100°T. Poté, co dosáhnu pobřeží, resp. stanovené hloubky u pobřeží, vím, že můj cíl se nachází někde na jih od nové polohy. Nemusím uvažovat nad tím, zda jsem vlevo nebo vpravo od cíle.
Chichesterův let z Nového Zélandu do Austrálie.
Sir Chichester popsal tento způsob navigace při legendárním přeletu z Nového Zélandu do Austrálie v roce 1931. Věděl, že po určité době musí přistát na Norfolk Island, aby dočerpal palivo. S ohledem na dobové navigační možnosti nedokázal navigovat natolik přesně, aby doletěl přímo na ostrovy, ale dokázal určit potřebnou vzdálenost. Jakmile ji uletěl, tak při použití dobrovolné odchylky od kurzu věděl, že mu stačí stočit kurz jedním směrem a ostrovy by se měly objevit. A naštěstí se tak stalo.
Sice v dnešní době se může jevit použití takto primitivní techniky navigace jako nadbytečné, ale můžou nastat situace, kdy nic jiného nezbude.
1688
Související články
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?