Co vzít s sebou na jarní plavbu
Jak se obléknout a co si vzít s sebou na jarní plavbu ve Středomoří? Jak moc bude zima a jak se na to připravit? V dubnu už to někdy bývá na kraťasy, platí to i pro jarní plavbu?
V dubnu už se rychle prodlužuje den. Na začátku dubna je více hodin světla než v polovině září a slunce zvedající se stále výš, začíná pálit. Za větrem na sluníčku je to na kraťasy a tričko. Z moře však připlouvají jachty plné vodáků, kteří se klepou ještě ve sprchách. Byli špatně oblečení…
Každý cítí zimu jinak. Horal z Jizerek má práh chladu mnohem hlouběji na stupnici teploměru než Ital z Neapole. I horal však musí brát v úvahu, že situace na moři je jiná než na pevnině. Pojďme se například podívat do dubnového Chorvatska. Do okolí Splitu.
Důležitým faktorem je teplota moře. To bude mít na počátku dubna mezi 13 a 14°C. A vzduch nad mořem se o moc více neprohřeje. Je třeba vzít v úvahu, že vzduch neohřává sluneční záření, ale vyzařování z ohřátých povrchů. Vzhledem k teplotě vody to nebude žádná sláva.
Před odjezdem na moře se podíváte na předpověď pro pobřežní města a potěší vás, že teploměr vyšplhá až na 18°C. To už je teplo a dle toho se obléknete. To je však špatná úvaha. Na moři po většinu dne teplota vzduchu příliš nepřeleze teplotu mořské vody.
Proč je zima
Proč je nám na palubě zima? Má to několik důvodů. Jednak je tu ochlazení způsobené větrem, dobře známy faktor wind chill. Vítr, který je na palubě jachty skoro vždy, snižuje pocitovou teplotu. Už jen vítr o rychlosti 10 km/h (jen 5 uzlů), sníží pocitovou teplotu při teplotě vzduchu 10°C o 10 %. Desetiuzlový vítr už téměř o 30 %.
Jedinci, kteří si raději vše spočítají, jistě dají přednost jednoduchému vzorci kanadských lovců bobrů
T(wc) = 13,12 + 0,6215 T(a) – 11,37V0,16+0,3965T(a)V0,16
My ostatní se spokojíme s tím, že si na tom internetu najdeme tabulku, která tyto souvislosti zachycuje.
Svůj vliv ale nemá jen vítr, ale také vlhkost vzduchu, která je na moři větší než na pevnině. Vyšší vlhkost = více ochlazování.
Pak je tu ale ještě jeden velmi důležitý faktor. I když je jachting krásný sport, mnoho pohybu na lodi neuděláme. Prostě se moc nehýbeme. A pokud sedíme na palubě celý den, vychladneme. To je asi největší problém.
Co si vzít s sebou
Foto Team Sodebo
Jak vyplouvá na moře Thomas Coville.
Vyplouváme-li na loď již v na začátku dubna, je třeba počítat se zimou. Být oblečen na teploty kolem 10°C. Tak, abychom v této teplotě vydrželi sedět venku celý den. Může navíc foukat a pocitová teplota klesne i na 5°C. Možná i více.
Žluťáky (nepromokavá horní vrstva), teplého kulicha, ideálně takového, který sestoupí hodně nízko na zátylku, teplé rukavice. Boty se silnější podrážkou, holínky. Dále teplé vrstvy do spodu. Ačkoli se to může zdát přehnané, doporučil bych dvě teplé vrstvy dospodu pod kalhoty a teplé, opravdu teplé ponožky, nejlépe vlněné.
Nahoru na tělo bych počítal s teplým trikem (merino), dále fleecová vrstva, lehká péřová bunda a bunda od žluťáků. To je minimum. Svléknout se můžeme vždy.
Takto vypadá běžná sestava na celodenní pobyt na palubě. Já jsem zimomřivej, proto přidávám jednu vrstvu navíc. Na noční plavbu se hodí i šála, nebo návlek na krk. Jak všichni dobře vědí, důležité je, obléknout se hned na začátku, aby člověk nevychladl. Potom už je těžké se zahřát.
Toto je tedy základní sada oblečení pro jarní teploty mezi 10 a 15°C. K tomu ale dále nezapomeňte na krém na opalování (stačí malý na obličej) a plavky (pro otužilé).
Vždy si s sebou berte raději oblečení navíc, než abyste mrzli na palubě i v podpalubí. Vedle holínek si případně vezměte i jiné teplé boty. Pokud nejsou holínky třeba, jsou jiné teplé boty lepší, protože v nich nekondenzuje vlhkost. To samozřejmě neplatí pro kožené jachtařské holínky.
I když vám bude na břehu v maríně připadat, že se oblékáte příliš, venku na moři se to bude hodit. Na jaře je hlavním heslem dne: "Neprochladnout!"
806
Související články
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Již dlouhá léta pracuje kolektiv autorů Lodních novin na přelomové vědecké práci Vliv katolické věrouky na česká jachting. Se střídavými neúspěchy. Až nyní se podařilo kolegyni I.V. objevit v archívech bývalé Státní bezpečnosti materiál zásadní důležitosti pro naše výzkumy.
Žluťáky za krále Klacka
Žluťáky za krále Klacka
Prší. Sedíte za kormidlem už dvě hodiny. Žádné bimini, žádný sprayhood. Začíná to být nepříjemný zážitek. Vítr navíc sílí a je třeba zarefovat. Jdete ke stěžni, stahujete plachtu a rup… Ne, není to plachta. V podpaží se roztrhly žluťáky. Zatím jen 20 cm...
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?