Co udělá vítr u pobřeží
Blížíte se na plachetnici k pobřeží. Víte, jak se bude u pevniny měnit vítr? Odkud půjde? Více zprava? Zleva?
Pro směr větru platí jednoduchá pravidla. Vycházet budeme z větru gradientového, který vane nad povrchovou vrstvou, tedy vrstvou atmosféry, která je ovlivněna třením o zemský povrch. Gradientový vítr, tedy vítr způsobený rozdílem tlaku, vane ve směru izobar. Podíváme-li se na synoptickou mapu, gradientový vítr bude vát ve směru izobar. V tlakové výši po směru hodinových ručiček, v tlakové níži proti směru.
Protože není gradientový vítr ovlivněn třením, bude silnější, než vítr u zemského povrchu. Sestoupíme-li tedy k zemskému povrchu, vítr bude slabší a bude proti gradientovému větru stočen více proti směru hodinových ručiček. A zde se dostáváme k jednoduchému pravidlu. Čím bude vítr slabší (více ovlivněn třením) proti větru gradientovému, tím více bude stočen proti směru hodinových ručiček.
Vítr nad pevninou je třením více ovlivněn, než vítr nad mořem, proto bude více stočen proti směru hodinových ručiček. Vítr nad mořem je proti gradientovému stočen cca o 15°, vítr nad pevninou až o 45°.
10081
Související články
Chcete znát počasí na příští plavbu?
Chcete znát počasí na příští plavbu?
Chceme-li se vydat na delší plavbu, je dobré vědět, jestli budeme celou dobu křižovat proti větru, nebo se svezeme s větrem od zádi. Je dobré mít představu, jestli bude převládat bezvětří nebo silné bouře, jestli se nevydáváme všanc tropickým cyklónám. K tomu všemu poslouží Pilot Atlas.
Co je to föhn?
Co je to föhn?
Vítr nazývaný föhn vzniká velmi zajímavým způsobem. Je to suchý, teplý vítr z hor, ale na jeho počátku je vlhký vzduch směřující naopak k horám.
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíli vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.