Couvat nebo necouvat při vypouštění kotvy
Máme při vypouštění kotvy couvat, nebo necouvat? Co je správné? Jak kdy, záleží to na okolnostech.
Chci stát v zátoce na kotvě. Vypouštím kotvu a couvám, aby byl řetěz napnutý a abych mohl kotvu vyzkoušet. Ano, to je správně. Ne vždy je to ale to nejlepší a nejjednodušší. Situace je jiná, když fouká silnější vítr. Tam bychom mohli couváním nadělat více škody než užitku, pokud bychom to nezvládli správně.
Když fouká vítr…
Situace se mění za silnějšího větru. Může za to fyzika. Vítr snáší příď lodi.
Najedu na místo, kde chci zakotvit, přídí proti větru. Začnu spouštět kotvu. Protože stojím na místě, vítr ihned začne snášet příď bokem. Začnu-li v té chvíli couvat, nebudu couvat po větru, ale víceméně bokem na vítr. Protože nemám rychlost na zpátečku, kormidlo neposlouchá a nejsem schopen ovlivnit směr, kterým couvám.
Musel bych couvat rychle, aby jachta začala poslouchat. To ale nemohu, protože při kotvení musím kotvu do dna zarývat pomalu, jinak se nemusí zahrabat.
Jak na to, když je místa dost?
Grafika Daniel Vodička
Jachtu můžeme nechat snášet větrem, dokud se řetěz nenapne.
Je-li na kotvišti dost místa, je postup jednoduchý. Vypouštím kotvu a nechám loď snášet větrem. Vítr stočí příď. Obvykle jsme v počáteční fázi, kdy stále vypouštíme řetěz, bokem na vítr. Postupem času se jachta více a více stáčí přídí proti větru. Řetěz se napíná. Nakonec vítr stočí jachtu přídí proti větru. Nyní zařadím mírnou zpátečku a začínám couvat. Jachta nejprve couvá, řetěz se napíná, pak se začne stáčet záď bokem. Protože je řetěz napnutý a jachta stojí, záď začíná stáčet prop walk.
To je chvíle, kdy je třeba přidávat plyn a kotvu do dna zarývat silou. Nebojíme se přidat až na 2000 – 2500 otáček, abychom měli jistotu, že je kotva zarytá. Když kotva drží, je čas na rekreaci.
Když je místa méně…
Když je místa kolem nás méně, vypustíme nejprve jen trojnásobek hloubky, který by měl stačit, aby se kotva zaryla. Pak počkáme na stočení jachty přídí proti větru, pomalu couváme po větru a vypouštíme další řetěz. Příď proti větru už nám drží napnutý řetěz. Zarytí kotvy pak je již obdobné.
A co zajíždění k molu?
Při zajíždění k molu není tento způsob samozřejmě využitelný. Tam musíme spouštět řetěz rychle a hned couvat, aby vítr nesnesl jachtu bokem. Proto je tak užitečné vypouštění kotvy samotíží povolením unašeče na vrátku.
Pokud si nejste na kotvě jistí, můžete se více naučit na našem podzimním kurzu noční plavby a bezpečného kotvení.
1312
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.