Co udělá bouře na Jadranu s výškou vody v Benátkách
Italské Benátky v zimním období často bojují se záplavami. Voda v ulicích města má souvislost nejen s výškou přílivu a odlivu, ale také s dlouhotrvajícím silným jugem a poklesem atmosférického tlaku. Co tyto faktory dokážou, když se spojí?
Jiří Doubek nám už před časem poslal zajímavé grafy. Ukazují, jak se změní aktuální výška mořské hladiny ve srovnání s běžným přílivem a odlivem ve chvíli, kdy na sever Jadranu žene vodu bouřlivé jugo a atmosférický tlak na severu snižuje tlaková níže. V souvislosti s tlakem je třeba si připomenout, že nižší tlak znamená vyšší hladinu moře.
Na grafech pro Grado a Benátky vidíte, že atmosférické podmínky mohou zvednout hladinu moře o 85 cm v Gradu a dokonce o 100 cm v Benátkách. Na grafech pro Grado je navíc patrné, že křivka přílivu a odlivu se může celá změnit a ze dvou přílivů se dokonce může slít v jeden jediný.
Zdroj Windy
Meteorologická situace v dané dny.
Pokud je hladina vyšší, než je běžné, není to obvykle pro jachtaře problém. Když zrovna nepodjíždějí most, nebo se nechtějí přivázat k nábřeží, které je pod vodou. Opak by byl horší. Přesto je dobré o tomto jevu vědět a hlavně si jeho riziko uvědomit, když to potřebujeme. Abychom se pak nedivili…
Jirkovi Doubkovi za skvělý námět děkujeme.
2579
Související články
Výpočet rychlosti přílivového proudu
Výpočet rychlosti přílivového proudu
Znovu se věnujeme se přílivovému proudu, respektive jeho směru a rychlosti. Směr je z atlasu jasný, jak ale spočítáme jeho přesnou rychlost?
Víte, co toto znamená?
Víte, co toto znamená?
Co je znázorněno na této mapě? Jsou to proudy. Přílivové proudy přesněji. Co nám ale říkají čísla u nich uvedená?
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.