Co se může. A co se nemůže…
Přístav Kaprije jistě mnozí znají. Dvě mola, celkem pro 15 – 20 lodí. A cca stejný počet kotevních bójí. Dříve se zde stálo na kotvě, ale to se dnes už nesmí.
Do zátoky a do přístavu se tak vejde na čtyři desítky lodí. Kotvení zakázáno! Koncese. V blízkosti koncese kotvení zakazuje zákon.
Místní správci přístavu dříve obhajovali instalaci bójí tím, že chrání ohrožené škeble kyjovky. To byla svého času pravda, protože kotvení je zabíjí. Bóje však nepomohly. Kyjovky v celém Středomoří místo kotvení pozabíjela infekce. Není už jich více. Myslím živých jedinců. Bóje ale na Kapriji zůstaly.
A tak se vybírá, aby se vybíralo. Domorodí obyvatelé už na to jsou zvyklí…
Budete-li chtít v zátoce stát a nebudete-li chtít zaplatit, můžete zkusit zakotvit. Dopadnete ale špatně, vlétne na vás správce přístavu a nažene vás na bóji, nebo do přístavu. „Kotvit se tu nesmí,“ řekne vám. Smíříte se s tím. Zaplatíte, nebo odplujete. Co vám zbývá? Pravidla jsou pravidla.
A co se stane, pokud připlujete a všechna místa jsou plná?
Tak vás správce pošle na kotvu. Jak je to možné, když je kotvení zakázané? Když je naplněná obecní kasička, přestává zákaz platit. Svého času to pochopily i kyjovky (než umřely). Tak to snad pochopíte i vy!
1511
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Jste vyvázáni v přístavu nebo maríně a předpověď slibuje bouřlivé počasí. Jak jachtu vyvázat, aby bylo stání v přístavu bezpečné a pohodlné?
Nový most na ostrov Krk
Nový most na ostrov Krk
Dlouhým letním frontám před mostem na ostrov Krk by měl být v dohledné době konec. Připravuje se stavba nového dálničního mostu, jehož součástí budou i koleje pro vlaky.