Co říkají sektorová světla
Občas najdete na mapě majáky, jejichž světlo svítí vedle barvy bílé i zeleně a červeně. Proč tomu tak je a co nám barva světla říká?
Jde o sektorová světla a najdeme je obvykle tam, kde vyznačují bezpečný vjezd, nebo vymezují nebezpečná místa. Například útesy a mělčiny.
Bezpečí
Světla například jasně vymezují bezpečnou dráhu do přístavu. Vidíme-li, že se pohybujeme v sektoru bílého světla, víme, že jsme v bezpečí. Pokud jsme v sektoru červeného nebo zeleného světla, musíme se mít na pozoru a musíme se snažit dostat do sektoru světla bílého.
Sektorová světla nás například mohou provést oblastí mělčin. Dokud plujeme na bílé světlo, jsme v bezpečí.
Někdy mohou světla vyznačovat bezpečí, nebo naopak nebezpečné místo v kombinaci více majáků. Na obrázku například vidíte, že bezpečná cesta vede bílým sektorem jednoho majáku, následně majáku druhého, a jakmile vjedeme do bílého sektoru třetího majáku, již víme, že můžeme znovu změnit směr.
Nebezpečí
Stejně tak může jediné červené světlo znamenat, že jsme v oblasti, kde je třeba dávat pozor. Jakmile však i křížem umístěný maják přejde do červeného sektoru, je jasné, že jsme v těsné blízkosti nebezpečí. Pokud nejsme již na něm.
Sektorová světla nám mohou při navigaci velmi usnadnit život. Světlo, které vidíme, ale musíme vždy konzultovat s mapou.
11419
Související články
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?