Chcete plout přes Atlantik 3. díl
Ve třetím dílu našeho seriálu o přípravě na plavbu přes Atlantik se podíváme na zásoby elektrické energie na palubě. Jde o velmi důležitý aspekt dlouhé plavby.
Při běžných plavbách u pobřeží obvykle často startujeme motor, nebo stojíme v přístavech napojeni na elektřinu. Při plavbě přes Atlantik plujeme na plachty a dobíjíme baterie jen v případě nutnosti. Nemáme-li ma palubě nějaký alternativní zdroj energie, snažíme se, aby byl celý systém koncipován tak, abychom dobíjeli jen jednou za den. Častější dobíjení výrazně snižuje pohodu na palubě a ani zásoby paliva pro lodní motor nejsou nekonečné.
Před plavbou tedy proveďte inventuru své běžné denní spotřeby (světla, navigační přístroje, autopilot, lednice, vysílačka, počítač, radar atd). K výsledku připočítejte třetinu (jistota) a podle toho nadimenzujte akumulátory a dobíjení. Není od věci instalovat na motor silnější alternátor, který zkrátí čas dobíjení.
Vše o výpočtech energetické náročnosti provozu jachty a o bateriích a dobíjení najdete zde.
Uvažujte také o zbytnosti některých přístrojů, které běžně používáte při krátkých plavbách. Jsou sice příjemné, ale jejich energetická noráročnost může z plavby přes Atlantik udělat 20 dnů dlouhý vrčivý výlet traktorem. Je nezbytné používat kávovar, ledovač, klimatizaci, televizi, fén, či myčku na nádobí?
Samozřejmostí je i zvážení instalace alternativních zdrojů energie před plavbou. V ideálním případě v rozumném předstihu, aby bylo možné ověřit spolehlivost nové instalace před vyplutím.
5014
Související články
Začátky byly dramatické…
Začátky byly dramatické…
Moje první plavba na plachetnici vedla z Turecka do Řecka. Byla polovina devadesátých let. A mělo to trochu kriminální podtext. Alespoň první část plavby, kterou bylo třeba uskutečnit pod rouškou tmy.
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Stání na kotvě je energeticky náročné, proto skippeři často vypínají vše, co jde. Proč není dobré některé z přístrojů na kotvě vypínat?
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?