Chcete plout přes Atlantik 3. díl
Ve třetím dílu našeho seriálu o přípravě na plavbu přes Atlantik se podíváme na zásoby elektrické energie na palubě. Jde o velmi důležitý aspekt dlouhé plavby.
Při běžných plavbách u pobřeží obvykle často startujeme motor, nebo stojíme v přístavech napojeni na elektřinu. Při plavbě přes Atlantik plujeme na plachty a dobíjíme baterie jen v případě nutnosti. Nemáme-li ma palubě nějaký alternativní zdroj energie, snažíme se, aby byl celý systém koncipován tak, abychom dobíjeli jen jednou za den. Častější dobíjení výrazně snižuje pohodu na palubě a ani zásoby paliva pro lodní motor nejsou nekonečné.
Před plavbou tedy proveďte inventuru své běžné denní spotřeby (světla, navigační přístroje, autopilot, lednice, vysílačka, počítač, radar atd). K výsledku připočítejte třetinu (jistota) a podle toho nadimenzujte akumulátory a dobíjení. Není od věci instalovat na motor silnější alternátor, který zkrátí čas dobíjení.
Vše o výpočtech energetické náročnosti provozu jachty a o bateriích a dobíjení najdete zde.
Uvažujte také o zbytnosti některých přístrojů, které běžně používáte při krátkých plavbách. Jsou sice příjemné, ale jejich energetická noráročnost může z plavby přes Atlantik udělat 20 dnů dlouhý vrčivý výlet traktorem. Je nezbytné používat kávovar, ledovač, klimatizaci, televizi, fén, či myčku na nádobí?
Samozřejmostí je i zvážení instalace alternativních zdrojů energie před plavbou. V ideálním případě v rozumném předstihu, aby bylo možné ověřit spolehlivost nové instalace před vyplutím.
5494
Související články
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Malta, Sicílie, Peloponés, Ithaka, Lefkáda, Paxos, Korfu, Itálie, Chorvatsko. Poslední místo. Nebo ze Zadaru na espresso do Itálie a zpět, ale jen za pomoci klasické navigace.
Podzimní plavba s Danem Přívarou (a klasickou navigací)
Podzimní plavba s Danem Přívarou (a klasickou navigací)
Na konci října jsme přidali týdenní plavbu s Danem Přívarou ze Zadaru do Vieste. Tentokrát bez GPS, bez mapového plotteru, bez Navionics. Jen papírová mapa, náměrový kompas, dalekohled a kompas u kormidla. Jako kdysi.
Když GPS byla ještě vzácností
Když GPS byla ještě vzácností
Satelitní navigace GPS, respektive mapové plottery, stála za dnešním rozvojem charterového jachtingu. Nebýt krabičky za pár drobných by chorvatští ostrované stále pásli kozy a ve sklípcích na nábřežích přístavních městeček by se točilo těžko pitelné červené značky domaće.