Chcete plout přes Atlantik 3. díl
Ve třetím dílu našeho seriálu o přípravě na plavbu přes Atlantik se podíváme na zásoby elektrické energie na palubě. Jde o velmi důležitý aspekt dlouhé plavby.
Při běžných plavbách u pobřeží obvykle často startujeme motor, nebo stojíme v přístavech napojeni na elektřinu. Při plavbě přes Atlantik plujeme na plachty a dobíjíme baterie jen v případě nutnosti. Nemáme-li ma palubě nějaký alternativní zdroj energie, snažíme se, aby byl celý systém koncipován tak, abychom dobíjeli jen jednou za den. Častější dobíjení výrazně snižuje pohodu na palubě a ani zásoby paliva pro lodní motor nejsou nekonečné.
Před plavbou tedy proveďte inventuru své běžné denní spotřeby (světla, navigační přístroje, autopilot, lednice, vysílačka, počítač, radar atd). K výsledku připočítejte třetinu (jistota) a podle toho nadimenzujte akumulátory a dobíjení. Není od věci instalovat na motor silnější alternátor, který zkrátí čas dobíjení.
Vše o výpočtech energetické náročnosti provozu jachty a o bateriích a dobíjení najdete zde.
Uvažujte také o zbytnosti některých přístrojů, které běžně používáte při krátkých plavbách. Jsou sice příjemné, ale jejich energetická noráročnost může z plavby přes Atlantik udělat 20 dnů dlouhý vrčivý výlet traktorem. Je nezbytné používat kávovar, ledovač, klimatizaci, televizi, fén, či myčku na nádobí?
Samozřejmostí je i zvážení instalace alternativních zdrojů energie před plavbou. V ideálním případě v rozumném předstihu, aby bylo možné ověřit spolehlivost nové instalace před vyplutím.
5279
Související články
Elektrolýza a galvanická koroze
Elektrolýza a galvanická koroze
Tyto tiché a nenápadné jevy, které jsou ve slané vodě vždy přítomné, mají velmi negativní vliv na zanořené části plachetnice vyrobené z kovu, zvláště pokud je nijak nechráníme. Přítomny jsou samozřejmě i ve sladké vodě, jen nejsou tak agresivní. Pod vodou nám probíhají dva velmi podobné degradační procesy, ten první se nazývá elektrolýza a ten druhý galvanická koroze.
Skládací fender
Skládací fender
V době inovační, kdy se vše stále mění a zlepšuje, není nouze o nápady, pokusy a chytrá řešení. Jedním z nich může být tzv. POP fender, neboli vyskakovací fender. V německo-rakouské spolupráci vznikl v roce 2021 projekt, který představil kompaktní fender pro menší lodě do maximální hmotnosti 3000 kg včetně posádky.
Když chcete na palubě dobíjet notebook
Když chcete na palubě dobíjet notebook
Potřebujete na lodi dobít notebook? Na některých charterových lodích se můžete dostat do úzkých. Když chybí zásuvka na 12 voltů.