Britové nemají kde kotvit, maríny jsou přeplněné
V britských marínách došla místa. Většina hlásí velmi vysokou obsazenost, část už nemá volné kapacity vůbec žádné. Hlavní příčinou je pandemie covidu-19 a s ní související doprovodné jevy.
Uplynulé roky se nesly ve znamení nemoci covid-19 a restriktivních opatření, která měla omezit její šíření. Tak jako v Česku či jinde ve světě byli i v Británii lidé nuceni reagovat na sérii lockdownů a dalších restrikcí. Část z nich se obrátila k vodě, což se odrazilo v nadprůměrných prodejích nových rekreačních lodích a v oživení trhu s loděmi z druhé ruky.
Zároveň se více britských námořníků než obvykle rozhodlo pro plavby v britských vodách místo obvyklých výprav na kontinent. To vedlo k výraznému zvýšení zátěže pro britské maríny.
„Nevidíme ani tradiční dělicí linii sever-jih, plné jsou maríny všude. Rozdíl je jen v tom, že maríny na jihu jsou plné o mnoho dříve než ty na severu,“ líčí situaci generální manažér asociace The Yacht Harbour Jon White.
Covid však není jedinou příčinou zvýšené poptávky po kotvištích. Svůj díl viny nese také brexit. Kvůli vystoupení Velké Británie z Evropské unie se řada britských majitelů jachet rozhodla nechat převézt své lodě z kontinentálních marín na ostrovy.
Jonathan Cook, marketingový šéf společnosti Yacht Havens, která provozuje šest velkých přístavů ve Velké Británii, uvedl, že všechny jejich přístavy jsou stoprocentně obsazené a mají dlouhé čekací listiny. „Spravujeme asi 4000 míst v marínách a na začátku letošního roku jsme měli v pořadnících dalších 1000 lodí čekajících na kotviště,“ řekl Cook.
Další operátor Premier Marinas připouští, že disponuje určitou volnou kapacitou, ale i u ní se zájemce zpravidla nejprve dostane na čekací listinu, protože volných míst je málo a mají konkrétní šířku, délku a hloubku. Zároveň eviduje další pořadníky s majiteli, kteří žádají změnu místa. Premier Marinas též ve dvou přístavech pracuje na rozšíření a prohloubení kotvišť, což dočasně ještě omezilo již tak omezenou nabídku míst.
Situace je obtížná především pro návštěvníky, kteří při rekreačních plavbách chtějí v marínách strávit noc či dvě. Operátor MDL například spustil online rezervační systém s poplatky hrazenými při rezervaci, které jsou až na výjimky nevratné. „Kotviště pro krátkodobé stání je často obtížné zajistit kvůli vysoké obsazenosti a velkému počtu jednodenních plaveb, které jsou spojené s častým propadnutím rezervace kvůli tomu, že lodě vůbec nedorazí, či rušením rezervace na poslední chvíli. Proto jsme spustili online platformu, která jachtařům umožňuje sledovat dostupnost kotvišť v reálném čase,“ uvedla společnost MDL.
538
Související články
Princezna v plamenech
Princezna v plamenech
Dva lidé byli zachráněni z 18metrové motorové jachty Princess jménem Peroni, která začal hořet nedaleko břehů ostrova Wight na jižním pobřeží Spojeného království. Přestože ze záběrů je patrné, že plameny loď zcela pohltily, dvojice vyvázla bez zranění.
Uzavřený kruh - staré ropné plošiny mají ukládat uhlík
Uzavřený kruh - staré ropné plošiny mají ukládat uhlík
Technologie zachytávání a ukládání oxidu uhličitého zvaná CCS je známa delší dobu. Realizace se dočkala jen v jednotlivých projektech, protože náklady jsou vysoké. Způsobem, jak je snížit, je využít stávající infrastrukturu. Vhodnou variantou se mohou jevit vyřazené těžební plošiny.
Cesta marocké zelené energie do Velké Británie
Cesta marocké zelené energie do Velké Británie
Ve Velké Británii se uvažuje o položení podmořského kabelu, který by přivedl zelenou sluneční a větrnou energii z Maroka do Velké Británie. 3800 km dlouhé podmořské vedení Přivede saharské slunce do 7 milionů britských domácností.