Alternativní cíl
Letní situace v atraktivních zátokách na Jadranu (a nejen tam) připomíná kladenský zimák, když při výluce v NHL přijel domů Jarda Jágr. A připlouvají další a další jachty. Už to není bezpečné kotviště, ale past, která může kdykoli sklapnout.
V takových chvílích jsou patrné dva problémy. Tím jedním je neschopnost vyhodnotit riziko, kterému vystavuji sebe, posádku a samozřejmě i okolní jachty. Kotviště je bezpečné jen do určité kapacity. Od určité naplněnosti stačí, aby vítr během noci trochu změnil směr a začnou karamboly, které nebude snadné ve tmě řešit. I odjezd je v takové chvíli náročný, když kotva leží kdovíkde.
Druhou částí problému je absence alternativního cíle. Chceme nocovat například v Zaklopatici na Lastovu, ale připlouváme pozdě. Zátoka je plná. Na bezpečné stání to nevypadá. S podobnou situací musím dopředu počítat, musím mít alternativní řešení. Na Lastovu je to zrovna celkem snadné, k dispozici jsou Mali a Veli Lago, nebo Skrivena luka na jihu ostrova. Jsou ale místa, kde alternativní cíl může být několik hodin daleko. Musím počítat s tím, že můj primární cíl nemusí být finální zastávkou. Neměl bych se dostat do situace, že jsem nezkušený jachtař, nechci plout s posádkou v noci a v sedm večer stojím před plnou zátokou a jsem zaskočen. V takové situaci jsem tlačen do rozhodnutí, o kterých si sám myslím, že nejsou bezpečná.
Nechci-li plout v noci, připlouvám do primárního cíle tak, abych stihl případně doplout do cíle sekundárního. Je to sice omezující, ale je to bezpečné. A jako skipper turistické jachty, který je zodpovědný za loď a za posádku, bych vždy měl preferovat bezpečnost.
Může se samozřejmě stát, že i sekundární cíl bude plný, ale pak už je asi dáno, že se na noční plavbu budeme muset vydat. Ať už chceme, nebo nechceme. Nic v životě není stoprocentní a my jsme pro bezpečnost udělali (téměř) maximum.
Pokud chce posádka vidět Korčulu a vy jako skipper máte pocit, že místo k stání není bezpečné, musíte si prosadit svůj názor. Případně je ještě jedna možnost. Zavést kotevní hlídky. Když začnete noční hlídky rozdělovat, posádka si obvykle uvědomí, že i méně atraktivní sekundární cíl je vlastně celkem fajn.
1108
Související články
Pozor při vypouštění kotvy po plavbě na vlnách
Pozor při vypouštění kotvy po plavbě na vlnách
Fouká silný vítr, chcete stát zádí k molu, s přídí na kotvě, složité najíždění, spouštíte kotvu, vypadá to dobře a najednou se kotevní řetěz zasekne. Proč se vše pokazilo? Kde je problém?
Když dobře zakotvíš, neřešíš v noci problémy…
Když dobře zakotvíš, neřešíš v noci problémy…
Hluboká zátoka plná lodí. Zakotvili jsme a vyvázali se na břeh jako ostatní. V noci fouklo a posádky kolem nás zažili bezesnou noc. My jsme zakotvili výborně a drželi jsme jako přibití...
Kotvení v bočním větru mezi lodě
Kotvení v bočním větru mezi lodě
Plujete v Řecku, potřebujete zakotvit a zajet mezi lodě. Fouká solidní boční vítr. Jak na to, aby vás vítr nesnesl na závětrnou jachtu?