Na Serifos v 50 uzlech
Řecké charakteristiky. Plujete kolem Kythnosu, na otevřeném moři fouká jih 20 uzlů. Blížíte se k Serifosu, vítr šplhá nad 30 a před přídí bílá pěna značící 50. To jsou egejské zvláštnosti.
Již jednou jsme se zmínili o tom, že závětrná strana ostrova neznamená bezvětří, ale velmi silné poryvy větru. Také úžina mezi ostrovy je místo, kde vítr sílí. Znovu jsme se o tom přesvědčili mezi Kythnosem a Serifosem. Úžina mezi ostrovy je široká 7 mil. Pluli jsme na předobok, u Kythnosu vítr kolem 15 uzlů. Směrem ke středu kanálu vítr sílil na 20. Blížíme se k Serifosu a vítr rychle nabírá na rychlosti 25, 30, 35 uzlů. Před námi ale již místa, kde vítr zvedá vodní tříšť z hladiny. To už je k 50 uzlům!
Foto Daniel Vodička
Pohled na Choru
Nejprve refujeme. Když se vítr blíží k 25 uzlům. Jde to ale stále nahoru, a tak přichází na řadu další zmenšení plachet. Gena už je výrazně zarefovaná, špatně se s ní drží kurz. Když ale vidíme vodní pěnu, je jasné, že plachta musí dolů. Není nejnovější a škubání se při balení by ji také mohlo poškodit. A na kapesník bychom ostřejší kurz stejně nejeli. Protože chci plachtu šetřit a vítr již má přes 35, startuji motor, přidávám na 2500 otáček a odpadám na zadobok, abych snížil rychlost zdánlivého větru. Plachtu stihneme zarolovat a pak už přichází vodní pěna a loď má náklon jen na holý stěžeň.
Obeplouváme sever Serifosu. Blížíme se ke břehu, ale poryvy jsou stále mimořádně silné. K větru se přidává déšť, který bičuje tváře.
Foto Daniel Vodička
Marína v Livadi
Až na severovýchodě ostrova vítr trochu slábne. Míříme na jihovýchod do Livadi. Plujeme proti vlnám, ale v zátoce Livadi se před nimi schováváme. Marína, jak Řekové nazývají přístav, ve kterém se hází kotva, je místo. Házíme 40 metrů řetězu a couváme proti větru k molu. Přístav se rychle plní, v deštivém a větrném počasí hledají všichni bezpečný úkryt. Vítr na moři se postupně stáčí na jihozápad, Livadi je výborně krytý přístav.
Livadi je trajektový přístav Serifosu. Městečko není velké, kavárny a taverny jsou ale samozřejmostí. Dlouhá pláž pro koupající se a skoro nekonečně místa pro jachty na kotvě. Na vrcholu kopce nad městem je Chora, která se zatím vyhnula turistickému zneužití. Naštěstí. Jezdí tam autobus z Livadi, nebo si můžete půjčit motorku. Vyplatí se to, je to klidné místo s nádhernými výhledy.
I když Livadi není nejhezčím místem v Řecku, spolu s Chorou stojí za návštěvu, přístav je bezpečný a kotviště rozlehlé. Vše dohromady znamená, že ostrov stojí za návštěvu.
708
Související články
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.
Bouře na Istrii - video
Bouře na Istrii - video
Bouře s větrem o rychlosti až 60 uzlů zasáhla před týdnem Istrii. Popadané stromy, poškozené střechy, slunečníky v luftu a 30 jachet vyvržených na břeh. Jak taková bouře vypadá?
Proč je za odlivu slabší vítr?
Proč je za odlivu slabší vítr?
Víte, že za odlivu méně fouká? Nebo se to alespoň říká. Proč by měl mít příliv a odliv vliv na vítr? Nebo snad měsíční fáze? Jak to je?