Search
× Search
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Daniel Vodička

Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?

Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.

Celý příběh začíná tím, že z meteorologických modelů předem před příchodem extrémního počasí varoval jen meteorologický model ICON-D2. Ostatní modely zobrazené ve Windy příchod extrémního větru v předstihu neavizovaly. Ani z modelu ICON-D2 ale nebylo jasné, jakou oblast bouřlivé počasí zasáhne. Již předem ale byly patrné vysoké hodnoty Cape indexu, který je pro bouřky typický.

Manželé Schmidbauerovi doufali, že počasí poslechne model ECMWF, tedy maximálně 30 uzlů bóra a nedojde k divočině, kterou sliboval model ICON-D2. Přesto se připravovali na nejhorší.

Ideální místo

Nejprve bylo třeba učinit rozhodnutí, které místo bude pro nadcházející divočinu ideální. ACI marína v Rovinji, bóje jižně od města, nebo kotva v zátoce severně od města? Marínu i bóje kvůli předpokládanému směru větru zavrhli. Po minulých zkušenostech, kdy kotva v zátoce severně od starého města dobře držela, se rozhodli pro kotvu. Kladem byl také dostatek místa kolem.

Pro kotvu se rozhodli z těchto důvodů: Kotevní řetěz více tlumí nárazy větru, zvolená zátoka byla prostornější, kolem bylo více místa pro případ, že by něco selhalo, a nakonec tu byla větší důvěra ve vlastní kotvu a řetěz než v pevnost kotevní bóje.

Kotvení a příprava

Loď byla vybavena 15 kg kotvou Rocna a 55 metry řetězu. Na kotvišti byla hloubka 9 metrů, řetěz byl vypuštěn celý.

Kotva byla vypuštěna a zaryta do dna na maximální výkon motoru již ve směru předpokládaného západního větru. I když vítr v té době foukal ze směru téměř opačného. Na iPhonu byl nastaven kotevní alarm a poloha kotvy byla vyznačena do mapového plotteru, aby bylo u kormidla jasné, jaká je pozice lodě vůči kotvě.

Na kotevní řetěz byl instalován snubber a jako záloha další lano upevněné do řetězu softšeklem z dyneemy. Lano bylo uvázané na oba přední vazáky.

V zátoce už zakotvila jen jedna turistická loď a jedna jachta. Obě byly v dostatečné vzdálenosti. Měli jsme tedy dostatek prostoru.

Vše jsme připravili na bouři. Co bylo možné dát do podpalubí, to jsme schovali, ostatní věci upevnili.

Pak už jsme jen sledovali meteoradar.

Přišlo to…

Před frontou se vítr stočil na západ, ztratila se Rovinj, ztratila se nedaleká turistická loď. Vše zmizelo ve vodní tříšti. Oblékli jsme si vesty a nastartovali motor. Poryv větru loď stočil bokem a ta se naklonila na 35°.

Zvedly se vlny a Peter se za kormidlem snažil odlehčit kotvě motorem. Není to snadné, může to nadělat více škody než užitku. Po uvolnění řetězu může být jachta snesena bokem a náraz na kotvu je větší, než by byl bez této „pomoci“.

Vítr o rychlosti 110 km/h nese vodu ze všech stran a bičuje kormidelníka do obličeje. Chtělo by to ochranné brýle. Pokud se před bouří neoblečete, nebo loď nepřipravíte, pak už nic neuděláte, není na to čas.

Výbornou pomocí bylo zaznačení kotvy na plotteru. Stále jsme měli představu o naší poloze vůči místu, kde jsme kotvu spustili. Když se vše ostatní ztratilo z dohledu, toto byl jediný pomocník.

Nejsilnější vítr kolem 60 uzlů trval cca 15 minut. Pak už se situace pomalu uklidňovala a vítr se přetáčel k severovýchodu.

Závěrem

Ukázalo se, že starším lanům není možné důvěřovat. Snubber nevydržel, zachránil nás softšekl z dyneemy. Je otázka, zda by bez něj vydržel kotevní vrátek.

Je třeba se obléknout před příchodem bouřky. V dešti a větru rychle vychladnete a jen těžko se budete oblékat, když je divočina. 

O ochranných brýlích pro tyto účely jsme již psali.

681
Na horu