Návod na pohodovou plavbu 4
Končící týden na charterové jachtě znamená nezbytnou návštěvu čerpací stanice. Zkušenější už vědí, o čem mluvím. Páteční houf lodí před benzínkou je velmi stresující a časově náročný. Jak se nepříjemnému zabíjení času vyhnout?
Doplňování nafty v pátek odpoledne je problematické především v oblastech, kde je jedna pumpa a hodně charterových jachet. V Chorvatsku jde například o Split, Biograd, Sukošan, Zadar a samozřejmě mnohé další přístavy. Co s tím?
Je to jednoduché. Nenechávat tankování na poslední chvíli.
Zeptat se...
Už při přebírání lodě na začátku týdne je dobré se zástupce charterové společnosti zeptat, jestli je možné načerpat plnou již ve čtvrtek, abyste se vyhnuli nepříjemným frontám. Pokud to nebude daleko, obvykle vám charteroví pracanti řeknou, že ano. Obvykle, ale ne vždy, na to pozor. Proto je třeba se zeptat.
Zde je nutná malá vsuvka týkající se spotřeby. Vezmeme-li v úvahu čtyřkajutovou jachtu délky 45 stop (cca), bude mít spotřebu například 3,5 litru na hodinu při plavbě pod 2000 otáček. Moderní jachta popluje na klidné vodě rychlostí cca 6 uzlů. Máme-li to do maríny např 20 mil, bavíme se o cca 10 litrech nafty. To se na ukazateli stavu paliva neprojeví. A pokud si dáte záležet, a na konci plnění budete pouštět pistoli pomalu, garantuji vám, že i při dojetí do maríny budete mít v nádrži více, než většina těch, co tankovala před marínou.
Ještě jednou připomínám, že je dobré mít povolení od charterové firmy a pořádně nádrž doplnit. Pak jste krytí jak před charterovou firmou, tak před vlastním svědomím. Schovejte si účet. Zkušený charterový pracant podle litrů a motohodin pozná, jestli jste dolili do plné.
Pokud byste tankovali dále, můžete vzít do kanystru 20 l nafty. To by mělo být množství, které vyjedete za cca 40 mil.
Není pumpa jako pumpa…
Koukejte se po pumpách v okolí, nespoléhejte se na domovskou marínu. Právě tyto pumpy bývají nejplnější. Pokud například máte loď ze Sukošanu nebo Zadaru v Chorvatsku, zkustě zadarský přístav Gaženica. Je tam veliká, pěkná a obvykle prázdná pumpa.
Ve střední Dalmácii v okolí Splitu je nejlepší čerpačka v maríně Baotić v Segetu. Tato pumpa obslouží i více než 10 lodí najednou. Proto tam nebývají dlouhé fronty. Problémem ale je cena, která je někdy výrazně vyšší než kdekoli jinde. Místní cenotvůrci jsou velmi odvážní. Podle zpráv, které máme, s cenou hýbou i v průběhu týdne. Pátek je nejdražší.
Upozornění na závěr
Pokud se vám při přebírání lodě nezdá stav nádrže, zajeďte ihned k pumpě. Možná tam načerpáte 5 litrů a není o čem mluvit, možná 50. A to už zamrzí. Schovejte si účtenku pro pozdější debatu s pracovníkem charterové společnosti.
1114
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.