Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Auto je auto a loď je loď. Zatímco auto v malých rychlostech (myslím menších, než je rychlost smyku) okamžitě reaguje na zatočení volantem, na lodi to tak být nemusí. U jachty může hrát menší či větší roli setrvačnost. Pojďme se podívat na tři verze jedné události. Couváme mezi moly a potřebujeme rychle zahnout do úzké mezery.
1 – Plujeme rovně podél řady lodí. Jsme na mooringu poslední jachty, který potřebujeme přejet. Stáčíme prudce kormidlo. Jachta se začíná točit. V oblouku jsme mírně delší, než bychom si přáli. Do mezery se vejdeme, ale je to velmi těsné. Řekl bych nepříjemně těsné.
Grafika Lodní noviny
Zatáčení můžeme pomoci jemným pohybem kormidla v předstihu.
2 – Začínáme stejně. Tentokrát ale mírně před mooringem vyvedeme jachtu z rovnováhy tím, že naznačíme kormidlem, kam budeme zatáčet. Mírně zatočíme, ale protože je příliš brzy, vrátíme kormidlo na rovně. Jachta mírně změní směr, ale hlavně dostane takový švuňk. Je vyvedená z rovnováhy a pomalu se stáčí směrem, který potřebujeme. Jakmile jsme kormidlem na mooringu, točíme a jachta zatáčí díky předchozímu švuňku ještě ochotněji. Na místo se pohodlně vejdeme.
Grafika Lodní noviny
Použijeme-li nadjetí si, jako v autě, zatáčka bude velmi dlouhá.
3 – Ve třetím případě uděláme pravý opak případu druhého. Takříkajíc si do zatáčky nadjedeme. Plujeme rovně podél řady lodí a před tím, než začneme zatáčet, se stočíme na opačnou stranu, než chceme jet. Abychom si nadjeli, abychom získali místo na zatáčku… jenomže tady nejsme v automobilu…
Také tentokrát jachta získá švuňk. Začne se však točit na opačnou stranu. Chceme si nadjet, jachta poslechne a začne zatáčet. Získá setrvačnost v opačném oblouku, než si budeme v příštím okamžiku přát. Co se stane dále? Stočíme kormidlo do mezery, kam potřebujeme zajet a nějakou chvíli se nic neděje. Jachta musí nejprve přeprat opačnou setrvačnost. Teprve potom začne zatáčet. Letecké terminologii by se řeklo, že jsme na přistání dlouzí. Do mezery se nevejdeme.
Je třeba si uvědomit, že pokud si budeme nadjíždět, bude zatáčka mnohem delší. Jak moc není možné určit. Záleží to na typu jachty.
Vše se můžete naučit na našich kurzech.
2553
Související články
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Kurz přístavních manévrů v Praze na Vltavě. Kurz je v polovině, když jachta přestane reagovat. Motor běží, hřídel se točí, ale loď nejede. Danu Přívarovi je příčina jasná. Upadl lodní šroub. Potřebujeme velmi rychle náhradu.
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?