Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 2
Zařadíte zpětný chod, chcete rovně couvat a jachta se nekonečně dlouho stáčí bokem. Jedna to dělá, druhá nikoli. Čím je to způsobeno? Kde je rozdíl?
Stáčení zádě vlivem rotace lodního šroubu se jmenuje prop walk. Podle toho, jestli jde o pravotočivý nebo levotočivý lodní šroub, dochází ke stáčení vpravo nebo vlevo. Jednoduše si můžeme představit, že propeler je kolo, které se valí po zemi. Točí-li se, pohybuje zádí stranou. To je jednoduché vysvětlení.
My se ale nyní podíváme na to, proč je na některé lodi prop walk výrazný a na jiné zanedbatelný.
Včera jsme si ukázali dvě jachty. Jedna měla propeler přímo před kormidlem (tedy daleko na zádi) a druhá byla vybavena saildrivem, lodní šroub byl tedy mnohem více vpředu, cca ve 2/3 lodi. Pozice lodního šroubu je pro velikost prop walku klíčová.
Osa otáčení
Nyní se podíváme na osu otáčení plachetnice. Osa se nachází někde v přední části kýlu. To je místo, kolem kterého se jachta točí, pokud vytočíte kormidlo.
Prop walk
Nyní si představte, že máte dvě jachty, jednu se saildrivem a druhou s lodním šroubem na zádi na hřídeli. Lodní šroub u obou jachet vyvíjí při rotaci stejnou sílu. Na které z těchto jachet bude prop walk větší? Podívejte se na vzdálenost lodního šroubu od osy otáčení a hned je vše jasné. Kde je lodní šroub dále od osy otáčení, působí síla na větší páce, proto je její účinek větší.
Výsledek
U dvou stejných jachet je větší prop walk v případě, že je lodní šroub umístěn blíže zádi jachty.
Více o manévrování s jachtami najdete v knize Přístavní manévry.
6408
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?