Vlečení lodi? Záchrana? Důležitá otázka!
Potřebujete odtáhnout do přístavu, protože vám došly na palubě pohonné hmoty? Jde přeci o vlečení lodi, to je jasné. Ale co třeba jiná otázka. Najeli jste na písečnou lavici a potřebujete z ní stáhnout. Je to stále vlečení, nebo již záchrana lodi? Laikovi se může zdát, že jde o slovíčkaření, ale opak je pravdou.
Rozdíl mezi vlečením lodi a její záchranou, ačkoli to v obou případech může vypadat stejně, může být ohromný. Ohromný v ceně a to může neznalému jachtaři zlomit vaz.
Nejprve si řekněme, jak je definována záchrana lodi, tedy akt, jehož cena se může vyšplhat až k ceně lodi zachráněné. Aby mohla být akce nazývaná záchranou, je třeba, aby lodi, osobám na palubě, záchrannému plavidlu a jeho posádce nebo okolní přírodě hrozilo nebezpečí.
Aby akci byla možno považovat za záchrannou, musí být také úspěšná, na to často laičtí jachtaři nepomyslí. Pokud je loď nasedlá na dno, nabírá vodu nebo se potápí, došlo ke kolizi, k požáru na palubě, k vážným technickým závadám, či jiným bezprostředně ohrožujícím situacím, jde o záchranu. Záchrana ale nemusí být jen vlečení do přístavu. Pokud je nutné instalovat na lodi v nouzi čerpadla, vzduchové vaky, angažovat potápěče, jde také o záchranu, i kdyby se vše odehrávalo v přístavu.
V případě záchranné akce by mělo být dopředu deklarováno, jestli akce bude považována za záchranou. Mohou ale samozřejmě nastat situace, kdy na podobné diskuze není čas ani prostor. Přesto je třeba pro to udělat maximum. Ideálem je samozřejmě písemně provedená dohoda, ve které se uvádí, o jakou akci jde a jak bude vyúčtována. Majitel lodi by se měl, pokud mu to dovolí čas, spojit se svojí pojišťovnou a s ní situaci prodiskutovat. Pojišťovna je ve výsledku tím, kdo úspěšnou záchrannou operaci hradí. Pokud to není možné, je alespoň dobré, si ústně domluvit pevnou cenu za záchranu.
Na druhou stranu se můžeme podívat ještě na to, co je možné označit za vlečení. Kromě již zmíněného nedostatku paliva, může být za vlečení označeno i najetí na mělčinu, které není vážné, pokud nejsou podmínky takové, aby nasedlou loď ohrožovaly a samozřejmě i mnoho dalších akcí. Taková situace se však rychle může v záchranu změnit při změně povětrnostních podmínek.
Je třeba si uvědomit, že zatímco vlečení lodi si obvykle platíme sami, záchranu plavidla, která je dražší, může platit pojišťovna. Může, ale nemusí, pokud se rozhodne, že podmínky neodpovídaly akci, za kterou je označována.
Několik tipů:
- Chraňte se tím, že máte připraven základní plán pro vlečení své lodi a že vaše pojistka plně kryje záchranu lodi.
- V případě nehody se nejprve ptejte a vyžadujte odpovědi, teprve potom může začít akce.
- Zkontrolujte si, že máte po ruce asistenční telefonní číslo své pojišťovny, abyste s ní mohli konzultovat cenu záchrany lodi.
10879
Související články
Nápad za 100 bodů
Nápad za 100 bodů
Vyrazit na nejvyšší vrchol Pelješacu v žabkách, před polednem a v teplotách přes 30°C je hloupost ocenitelná Darwinovou cenou.
Kolik stojí záchrana lodě?
Kolik stojí záchrana lodě?
Výborný článek o tom, jaký je rozdíl mezi záchranou lodi a pouhým vlečením, jsme dostali od Lukáše Staňka. Je to jen hra se slovy? Ne, jde o to, kolik za asistenci v problémech zaplatíte. Tento rozdíl je třeba znát.
Na mělčině. Co dělat?
Na mělčině. Co dělat?
Najeli jste na mělčinu. Pod kýlem bahno, žádné škody na lodi, ale nedaří se odplout. Pomáhá vám člun, naklání vás. Dělá to ale dobře?