Daniel Vodička / pondělí 27. listopadu 2017 / Kategorie: Transatlantické závody Transat Jacques Vabre plný rekordů Letošní ročník závodu Transat Jacques Vabre lámal rekordy jeden za druhým. Zajímavé ale bylo, že absolutní rekord nezískal hlavní favorit, ale loď stará 16 let! Meteorologické podmínky během letošního ročníku Transat Jacques Vabre byly rekordní. Závod byl rychlý od začátku až do konce, pro nejrychlejší trimarany Ultime, i pro nejpomalejší jachty Class 40. Favorit na absolutní rekord závodu byl jasný. Šlo o trimaran Gitana 17 vedený duem Seb Josse a Thomas Rouxel. Jde o loď nejmodernější koncepce, která je vybavena foily. Přes Atlantik by měla letět. První míle v kanálu La Manche nasvědčovaly, že by tomu tak mohlo být. Trimaran Gitana 17 dosahoval rychlosti ke 40 uzlům a zbytku startovního pole se vzdaloval. Dva dny po startu se situace změnila a na Gitana 17 se začal dotahovat Sodebo Ultim vedený Thomasem Covillem a Jean-Luc Néliasem. Sodebo Ultim je přestavěný trimaran Geronimo, který byl na vodu spuštěn již v roce 2001. Na Gitana 17 posádka řešila technické problémy s foily. Na obou se objevila delaminace hrozilo nebezpečí ulomení. Gitana 17 nemohl foily používat většinu trati. Západně od Kanárských ostrovů se do čela dostal Sodebo Ultim. Zchromlý Gitana 17 se už nedokázal dostat do čela a Sodebo Ultim zvítězil. Navíc ve fantastickém čase 7 dnů, 22 hodin a 7 minut. Původní rekord z roku 2007 měl hodnotu 10 dnů a 38 minut. Sodebo Ultim uplul 4742 míle průměrnou rychlostí téměř 25 uzlů. Třetí trimaran startující ve třídě Ultime se jmenuje Prince de Bretagne. Nemůže rychlostně konkurovat vedoucí dvojici a navíc ho provází smůla. Zvláště ve spojení s Brazílií. V roce 2014 se trimaran překlopil cca 800 mil od Braziílie při pokusu o překonání rekordu. Tentokrát se smůla dostavila jen 93 mil od cíle v Salvador de Bahia. Na lodi praskl zadní stěh a spadl stěžeň. Na klidné hladině, v 15 uzlech větru. Multi 50 Další rekord padl v kategorii Multi 50. Mezi menšími trimarany byl nejrychlejší Arkema vedený Lalou Ruycayrolem a Alexem Pellou. Alex Pella, jeden z držitelů Jules Verne Trophy za nejrychlejší plavbu kolem světa, původně neměl jet. Nakonec se ukázal jako zdatný náhradník. Také v této kategorii doplul hlavní favorit až na druhém místě. Tým FenêtréA - Mix Buffet Erwana Le Roux a Vincenta Riou si také dlouho vedl njlépe. O vedení ale přišel v rovníkových tišinách. Svou ninu na ztrátě vedení měly také potíže s výtahem genakeru. V této třídě dojely 4 lodě ze 6 startujících. To je velký úspěch, protože Multi 50 zatím vždy měla velké potíže se spolehlivostí lodí. IMOCA Rekord se přepisoval i ve třídě IMOCA. Vyhrála jachta St.Michel-Virbac vedená Jean-Pierre Dickem a Yanem Ellies. Dick časem 13 dnů, 7 hodin a 36 minut překonal vlastní rekord z roku 2005 jen o hodinu a 42 minut. Na svém kontě však má jiný rekord, který jen tak někdo nepřekoná. Jean-Pierre Dick je mistr doublehanded regat. V Transat Jacques Vabre je to již jeho čtvrté vítězství. K tomu je třeba přidat také dvě prvenství v Barcelona World Race. Class 40 V poslední kategorii Class 40 sváděla vedoucí trojice neuvěřitelný souboj až na cílovou čáru. Dlouho vedl tým Imerys, jižně od rovníku se ukázala vyšší rychlost dvojice modernějších jachet V and B a Aïna Enfance & Avenir. Mezi první a druhou lodí v cíli byl rozestup 15 minut, Třetí Imerys doplula se ztrátou 5 hodin na vítěze. Také v této třídě byl vytvořen nový rekord regaty. Výsledky najdete zde. Předchozí článek Jen 200 mil od ledu! Další článek Kde na vás čeká nebezpečí? Vytisknout 4796 Tagy: Transat Jacques VabreIMOCAClass 40VirbacUltimeMulti 50SodeboGitana Související články Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit. Jak nerozlámat loď při Vendée Globe Jak nerozlámat loď při Vendée Globe Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš? Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe Jak nerozlámat loď při Vendée Globe Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled čtvrtek 14. listopadu 2024 Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude...
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe Jak nerozlámat loď při Vendée Globe čtvrtek 14. listopadu 2024 Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi...
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! středa 13. listopadu 2024 Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až...
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Návyková Beneteau First 36 Návyková Beneteau First 36 čtvrtek 10. srpna 2023 Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry pátek 15. listopadu 2024 Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších...
Co dokážu/nedokážu s jachtou? Co dokážu/nedokážu s jachtou? pátek 15. listopadu 2024 Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly? Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly? čtvrtek 14. listopadu 2024 To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu...