Rychlost rovná se bezpečnost
Vyšší rychlost jachty = bezpečnější plavba. Je to rovnice, která určitě neplatí na silnici, ale na moři má svoji logiku. Kde se skrývá bezpečí při rychlejší plavbě? Proč by měla být rychlejší jachta bezpečnější?
Podíváme se nejprve na dva extrémy. Sledoval jsem příběhy jachet, které se hnaly za rekordem kolem světa (Jules Verne Trophy) na začátku 21. století a dnes. Zatímco před dvaceti lety byla plavba Jižním oceánem plavbou z bouře do bouře, soubojem s živly, dnes proletí trimarany oceán kolem Antarktidy v podmínkách, které si vyberou. Byly i rekordní pokusy, při kterých vítr na lodi v nejdivočejším oceánu planety nepřesáhl 40 uzlů.
Stejně tak se můžeme podívat na závod Golden Globe Race. Malé a pomalé jachty pluly Jižním oceánem a procházely z jedné bouře do druhé. Nejméně 7 závodníků skončilo v Jižním oceánu, mnoho lodí se překlopilo. Pomalá plavba byla velmi nebezpečná.
Rychlost znamená možnost volby
Předpovědi počasí jsou dnes přesné na mnoho dnů dopředu. Tlakové níže (jinými slovy bouře) se obvykle pohybují mezi 25 a 35 uzly (nebavíme se o tropických cyklónách). To je vysoká rychlost. Velké rekordní vícetrupé jachty jsou schopny podobných rychlostí dosahovat také. A blíží se tomu i závodní jednotrupé jachty.
Pohybuje-li se jachta podobnou rychlostí jako meteorologické systémy, je schopna si vybrat, v jaké části systému se bude pohybovat. Je schopna se vyhnout tomu nejhoršímu.
Pomalejší turistické jachty
Turistické jachty obvykle nevynikají vysokými rychlostmi. Přesto jsou k dispozici lodě, které jsou schopné dosahovat výkonů kolem 250 mil denně. A nemusí jít jen o rychlé katamarány, jako je například Outremer. Podobných výkonů mohou dosahovat i některé turistické jachty (Pogo, JPK a jiné). S touto rychlostí sice není možné systémům ujet, ale je možné se vyhnout tomu nejhoršímu. Pokud o blížící se bouři víme včas.
Nejpomalejší
I ti nejpomalejší mají samozřejmě možnost, zamířit do bezpečí. Jejich šance na výběr ideálních podmínek se však výrazně snižuje. Spíše je to o tom, že posádka na pomalé jachtě má čas se na nejhorší připravit, ale nemá možnost tomu ujet.
I to je například jeden z důvodů, proč si známý jachtař Jimmy Cornell na stará kolena pořídil rychlý katamaran. Po celé řadě expedičních jednotrupých jachet. Chtěl si vybírat počasí, nikoli být jeho otrokem.
5186
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Zdá se, že s požáry na lodích se roztrhl pytel. Po dnešním článku o ohni v podpalubí na Mljetu, jetu hned další. Tentokrát hoří katamaran Bali v přístavu v Primoštenu. Údernou jednotku tvoří primoštěnští ohňobijci, na místě jsou tři vozidla.
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás připravený kurz přístavních manévrů. Vypsali jsme kurzy na příští duben. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané. Asi to děláme dobře...