Znáte zkratky na mapovém plotteru?
Samé zkratky. COG, SOG, TTG, ETA, XTE, WPT BRG a mnoho dalších. Znáte je? Víte, co znamenají?
Pokud si myslíte, že nad nimi vyzrajete tím, že přepnete plotter do češtiny, nebudete spokojeni ani pak. Dokonce bych řekl, že české zkratky jsou mnohem více matoucí na tomto poli, než angličtina.
Zkratek může být celá řada a navíc různí výrobci mohou užívat různé termíny. Podíváme se tedy zatím na několik základních zkratek.
BTW |
Bearing To Waypoint |
kurz k waypointu (k trasovému bodu) |
COG |
Course Over Ground |
kurz proti dnu |
CSR POS |
Cursor Position |
poloha kurzoru |
dGPS |
Differential Global Positioning System |
diferenciální GPS (GPS se zpřesněnými hodnotami) |
DTG |
Distance To Go |
vzdálenost k danému bodu |
ETA |
Estimated Time of Arrival |
předpokládaný čas připlutí |
MOB |
Man OverBoard |
muž přes palubu |
SOG |
Speed Over Ground |
rychlost proti dnu |
SPD |
Speed |
rychlost proti vodě |
TTG |
Time To Go |
doba plavby k danému bodu |
UTC |
Coordinated Universal Time |
koordinovaný světový čas (greenwichský čas) |
VES POS |
Vessel Position |
poloha lodi |
WPT |
Waypoint |
trasový bod |
XTE |
Cross Track Error |
odchylka od zvoleného kurzu |
11508
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Stání na kotvě je energeticky náročné, proto skippeři často vypínají vše, co jde. Proč není dobré některé z přístrojů na kotvě vypínat?