showTop
× Search
Rychlík na jih a jídlo na cestu kolem světa
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Rychlík na jih a jídlo na cestu kolem světa

Závod Arkea Ultim Challenge má za sebou první týden. Vedoucí dvojice je v pasátu jižní polokoule a letí na jih. Dva dny do Jižního oceánu. Ale jsou tu i první potíže. Jeden z favoritů Armel Le Cléac´h zastavil v brazilském Recife k opravám.

Ještě včera pluly v čele závodu dvě dvojice. Nejmladší Tom Laperche na SVR Lazartigue ve vedení. Na něj ztrácí jen 30 mil největší favorit Charles Caudrelier na prověřeném trimaranu Maxi Edmond de Rothschild. Tato dvojice se začala stáčet k jihovýchodu, z pasátu kolem tlakové výše nad Svatou Helenou. Jde o meteorologicky náročnou tranzitní oblast, ze které je třeba se dostat do silných západních větrů jižně od čtyřicáté rovnoběžky.

Druhá dvojice Thomas Coville na Sodebo a Armel Le Cléac´h na Banque Populaire včera ztrácela 400 mil, Le Cléac´h 30 mil za Covillem. To je překvapivé, očekávalo se, že Banque Populaire bude bojovat o první místo. Armel Le Cléac´h však měl potíže s největší přední plachtou J0, kterou není možné použít. Navíc utrhla přední koš a jakákoli práce na přídi je teď extrémně nebezpečná.

Image
To je důvod proč Le Cléac´h ztrácí. A nejen to. Oznámil také zastávku v Recife k opravám. Podle pravidel musí zastávka trvat nejméně 24 hodin. Protože Sodebo nyní pluje rychle v pasátu, je možné očekávat, že ztráta Banque Populaire, pokud bude zastávka trvat jen den, bude zítra 700 – 800 mil.

V Recife již na Banque Populaire čekal pozemní tým, který vedle plachty a předního koše bude opravovat také hydrauliku, která má na starosti trim foilů. Armel, který je známý tím, že o svých problémech na palubě mlčí, přiznal i tento problém.

Trimaran Actual plující na 5. místě ztrácí 900 mil a poslední Adagio 1800 mil na prvního.

Jak je to s jídlem

Na závodních jachtách se řeší každý kilogram hmotnosti. Také proto je často používaná freeze dried strava, která je lehká a stačí zalévat teplou vodou. Jenomže…

Nemusí chutnat každému. A zde jde o francouzský závod, francouzské skippery. O muže, kteří mají rádi dobré jídlo a nemíní se ho zříci jen proto, že se zrovna vydali na závod kolem světa.

Počítá se, že závod bude trvat nejméně 40 dnů. Proto s sebou závodníci vezou cca 150 kg jídla. Již od vítězství ve Volvo Ocean Race se ví, že Charles Caudrelier nemá rád jídlo z pytlíku… Prý špatné vzpomínky na školní jídelnu (že by francouzské školní jídelny mohly konkurovat školní jídelně ZŠ Hauptova v osmdesátých letech, se mi nechce věřit). Při Volvo Ocean Race mu strava tak zatěžovala mysl, že klesla jeho výkonost. Jídlo pro Charlese Caudreliera připravuje šéfkuchař s michelinskou hvězdou Eric Guerin (La Mare aux oiseaux). Ze standardních produktů spoléhá na Nomads Kitchen.

Ani Tom Laperche nepodceňuje důležitost správné a chutné stravy. Jeho tým vychází ze zkušeností s Francoisem Gabartem. Časté jsou těstoviny, tuňák, sušené maso. Dále klobásky ze Savojských Alp a od švýcarského jachtařského dua bratří Ravussinů. A k tomu si ještě jako lahůdku veze 3 x 6 vajíček, pečlivě zabalených, aby vydržely plavbu kolem světa.

Sponzorem Thomase Covilla je firma Sodebo, výrobce obložených baget a dalšího rychlého občerstvení. Laboratoř firmy pracuje na vývoji lyofilizované stravy pro Thomase. Vše je přizpůsobené chutím skippera. Coville již má za sebou 8 plaveb kolem světa, proto ví, co chce. Ovoce a zelenina z Brestu, dvakrát pečené bagety, aby déle vydržely, hodně čokolády, čaj a sladkosti. Na to si potrpí.

Vytáhlý Armel Le Cléac´h vypadá na asketu, ale není to pravda. Je velmi dobrým kuchařem. Na palubě má oblíbený italský sýr scamorza, sušené maso ze Španělska a rillette z mořského vlka s yuzu z lahůdkářství Albert Ménès.

Všichni startující mají velké zkušenosti s offshore jachtingem. Vědí, že podobná plavba je extrémně náročná. A chutná strava, je to, co v těžkých chvílích zvedne morál. Dobrá nálada je důležitější než pár kilo navíc.

Polohu lodí najdete zde.

Předchozí článek Ztracený pasát
Další článek Zastaví pastevci velbloudů dopravu v Suezu?
Vytisknout
431

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu