První zkouška ohněm
Flotila Vendée Globe má za sebou první bouřlivou frontu. A sčítají se ztráty. První ostrá zkouška rozdělila startovní pole ještě před svým příchodem. Jedni šli vstříc nebezpečí čelem, jiní se rozhodli pro méně agresivní variantu.
Ztráty
Armel Tripon na své zajímavé jachtě (první IMOCA navržená Samem Manuardem, se kterým spolupracoval i Milan Koláček) míří někam ke španělské pevnině. Na vině je zámek na jedné z předních plachet. Plachty nedrží na stěžni výtah, ale kování (zámek). Díky tomu se snižuje komprese stěžně. Tentokrát se ale ukazuje, že zámek zlobí… Vracel se kvůli němu Fabrice Amedeo. Potíže hlásil Arnaud Boissieres a nyní se ze stejného důvodu vrací Armel Tripon. Má v úmyslu zakotvit někde poblíž La Coruni a pokusit se závadu opravit (nesmí na břeh, ani přijmout pomoc).
Potíže má také největší favorit Jeremie Beyou na Charal. Googlepřeklad z francouzštiny hlásí: „Včera večer musel Jérémie Beyou provést dočasnou opravu (obavy z poslechu návratu), než čelil silnému počasí. Zároveň udeřil do jednoho a jedno z kormidel bylo poškozeno. Poskytuje konsolidaci, jakmile to povětrnostní podmínky dovolí.“ Tak to byl důvod, proč už včera večer plul jen pomalu a dotahovaly se na něj jak Samantha Davies, tak i Clarisse Cremer na lodi bez foilů.
Dnes ráno již byla zpráva převedena do jazyka barbarů z ostrova severně od středu světa a z něj se nám podařilo zjistit, že se srazil s UFO a jedno z kormidel je poškozeno. Jakmile počasí dovolí, pokusí se o definitivní opravu. Osobně bych ale měl strach z „obav z poslechu návratu!“
Další z favoritů Kevin Escoffier na PRB bojuje s vodou v podpalubí. Na vině je odvodnění skříně foilu. Escoffier je známý tím, že by šroubovákem dokázal opravit i Apollo 13. Hlásí, že jde o triviální závadu, kterou snadno opraví. Tedy opraví, když bude foukat 5 uzlů a ne 40, jako dnes v noci.
Seb Simon na Arkea-Paprec hlásí po průjezdu frontou mořskou nemoc. Poprvé v životě. Vinu přikládá také stresu...
Ve vedení
Na čele je stále jižní skupina jachet bez foilů. Vede nejdále na jihu Maxim Sorel, před Benjaminem Dutreuxem a Jeanem Le Camem. Z jižní skupiny je nejdále na západě a tedy nejblíže fronty Nico Troussel na Corum. To je nová nevyzkoušená jachta s foily. Troussel vsadil na jižní trasu, tedy průjezd frontou v místě, kde je méně aktivní. Šetří materiál.
V západní skupině si výborně vedou ti, co byli před frontou nejdále na severu a projeli ji první Thomas Ruyant, Sébastien Simon a Louis Burton. Střední skupina, ve které jsou další favorité Charal, Hugo Boss, Apivia, PRB, Initiatives-Coeur na západní skupinu ztrácí. V této střední skupině si vede fantasticky Clarisse Cremer. V roce 2017 zkusila Mini-Transat a dojela na fantastickém druhém místě v sériové kategorii. A odtud vedla cesta do špičkového týmu Banque Populaire, jehož barvy nyní nese.
Polohu lodí najdete zde.
Dnes večer a dále každou středu pro vás připravujeme online přednášky o Vendée Globe, o průběhu závodu, jeho historii, o zajímavostech atd...
3129
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.