Práce taktika na lodi
Článek připravil mnohonásobný medailista z mistrovství republiky, vicemistr a druhý vicemistr světa námořních jachet a třetí z evropského šampionátu Jan Hirnšal (Johan).
Jistě jste slyšeli, že závodní posádky mají mezi sebou na palubě taktika. Pokud jste nikoho takového mezi sebou v posádce neměli, pojďme si říci, co práce taktika obnáší a proč ho příště máte s sebou mít. Bude se vám hodit. Koneckonců při neúspěchu je to obvykle nejkritizovanější člověk na lodi.
Kde je jeho místo?
Taktik je většinou na pozici zcela vzadu. S minimálními povinnostmi při manévrech. Může to být samozřejmě i jeden z trimerů plachet. Jde o to, že jeho povinností je plná koncentrace na strategii s ohledem na podmínky panující na vodě, na předpověď počasí a pozice soupeřů kolem vás. To má souvislost i s bezpečností plavby a míjením se lodí podle pravidel jachtingu a COLREG. Taktik je ten, co říká kormidelníkovi kam plout, posádce dává povel přípravy na manévr a kontroluje trim plachet pro daný úhel větru a kurz lodi. Stát se taktikem vyžaduje větší kus zkušenosti hned v několika oborech.
Pravidla
Pravidla jachtingu jsou hlavním základním stavebním kamenem proto, abyste mohli být taktikem. Jejich dobrá znalost vám pomůže v orientaci ve skrumáži lodí, ale třeba také v tom, jak loď přivézt nejlépe na start. Znalost pravidel pomůže při obeplouvání bójí, abyste otáčeli s právem plavby, ale i k tomu jak vést strategii v poli při taktice boje loď na loď. Pravidla COLREG jsou také nedílnou součástí, neboť na moři v mnoha případech doplňují pravidla jachtingu a to převážně při závodech, které se jedou i v noci.
Meteorologie
Dalším důležitým bodem je meteorologie. Pro taktiku je důležité vědět, jaké bude ten den počasí a jak se bude vyvíjet v dané oblasti plavby i v průběhu dne. Součástí meteorologie je i znalost místního pobřeží, které skoro vždy ovlivňuje směr a sílu větru. Doporučil bych tedy počasí sledovat několik dnů před závodem, zvláště jde-li o offshore. Ostatně to platí i pro obyčejný výlet s rodinou nebo s přáteli. Vtip je v tom, že se musíte naučit porovnávat předpověď se skutečností a tím odhadnout, co bude následovat. Předpověď počasí je jen předpoklad vývoje. Pořád platí, že příroda je nevyzpytatelná a nevyplatí se jí podceňovat.
Odhad
Taktik by měl mít výborný odhad rychlostí lodí při přibližování se na kolizním kurzu k tomu, aby se dokázal bezpečně vyhnout druhé lodi z právem plavby. Odhad je také potřeba při najíždění k bóji, abyste k ní nemuseli zbytečně sjíždět z velké výšky, nebo naopak dělat před bójkou ještě dva obraty navíc. Protože vám to nevychází!
Když spojíte tohle všechno dohromady, začne se vám v hlavě rýsovat strategie, kudy povede vaše trasa, aby byla nejrychlejší.
Jednoduché ne?
Když už jste došli sem, tak vám prozradím ještě pár věcí, na které si dát pozor a souvisí s volbou strategie. Předně byste měli odhadnout rychlost vaší lodě v porovnání se soupeři nebo možnosti vaši posádky, abyste manévry u bóje nedělali příliš pozdě. Je lepší stáhnout spinaker o pár metrů dříve, než s ním bojovat snášeni větrem daleko za bójí. Je také dobré dopředu vědět, pod jakým ideálním úhlem k větru je vaše loď schopna stoupat k větru nebo sjíždět po větru. Jde o rychlost přibližování se k cíli (VMG). Můžete plout ostře ale pomalu, nebo rychle ale málo vysoko.
Hodně začínajících taktiků podceňuje kurzy na zadní vítr, který si často pletou s odpočinkovou zónou. Všímejte si změn větru, jaký je jeho směr, jaká je síla a opakování. Jde totiž o to, že vítr pulsuje i ze směrů v určitých časových intervalech a těch je třeba využít k obratu, tak aby byl váš směr (VMG) k bóji co nejoptimálnější.
Mluvit
Taktik také pořád mluví nahlas na kormidelníka, na trimmery a posádku. Posádka ho poslouchá, aby věděla, co se bude dít a byla připravena na další možný manévr. Při navigačních rozjížďkách tu je navíc navigátor, se kterým se konzultuje taktika, neboť při navigační rozjížďce je taktika jiná, než je tomu při karuselu.
Jednoduché, ne?
Zbytek už nechávám na vás. Je to trochu jako šachová partie. Naproti vám sedí soupeř a příroda vám občas zamíchá s figurkami.
12905
Související články
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Znáte vítr na Jadranu
Znáte vítr na Jadranu
Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu větru poznáme, co můžeme očekávat.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.