Polovina světa za 28 dnů
Trimaran Maxi Edmond de Rothschild zvítězil v závodu Brest Atlantiques s náskokem 1800 mil. Souboj o druhé místo trvá, lépe je na tom novější trimaran Macif.
Trasa závodu je dlouhá 14000 mil, obvod světa 21600 mil. Závodící jachty tak mají za sebou více než polovinu světa. To se ale bavíme o ideální trase závodu. Trimaran Maxi Edmond de Rothschild ve skutečnosti uplul 17083 míle průměrnou rychlostí 24,57 uzlu.
Definitivní rozhodnutí závodu přišlo ve chvíli, kdy se vedoucí trimaran dostal do fronty severozápadně od Kapverd. Ta ho dovezla až do cíle. Za ním se ale cesta uzavřela. Nastoupila tlaková výše a dvojice Macif a Actual Leader musela zamířit na západ, aby se dostala na druhou stranu výše a do další fronty. Od té chvíle až do cíle náskok narůstal.
Jedna zajímavost na závěr. Stavba trimaranu Maxi Edmond de Rothschild zabrala 170 000 člověkohodin práce… Už nyní se ale staví nový model, který Maxi Edmond de Rothschild nahradí.
Co řekli v cíli?
Franck Cammas
„Během závodu jsme nechtěli riskovat. Několikrát jsme pluli na plný plyn, jindy jsme se ale drželi zpátky. Nikdy jsme nešli do červeného a dvojnásob to platí pro Jižní Atlantik, kde jsme museli bojovat s talkovou níží. Z plavby jsme si přivezli několik idejí, které by měly vést ke zlepšení lodi pro další závody.“
Charles Caudrelier
„Máme první loď, která byla navržena k tomu, aby opravdu létala na foilech přes oceány. Pracoval na ní designér Guillaume Verdier a celý tým Gitana. Žádná jiná jachta ještě neletěla na foilech offshore po tak dlouhou dobu. Co se týče soupeřů, Thomas Coville se Sodebem musel odstoupit. Jeho loď je ale ještě mladá. Bude trvat nejméně mnoho měsíců, než se jí podaří vyladit. Macif měl smůlu, že vrazil do UFO a musel se zastavovat k opravám. My nyní víme, že příště budeme ještě rychlejší.“
Marcel van Triest, Weather router
„Mít náskok 100 nebo 200 mil na těchto lodích nic neznamená. Stačí jediná chyba a je to pryč. Až když jsem ke konci závodu viděl, že se příznivé meteorologické okno za Maxi Edmond de Rothschild uzavřelo a soupeři museli na druhou stranu výše, věděl jsem, že by to mělo vyjít. Je neuvěřitelné, jak vysokou rychlost jsou tyto jachty schopné udržet i na rozvlněném moři. Stále jsme ve stadiu učení o foilování offshore. Pro routing je vše velmi komplikované. Plout velkou oklikou celé na foilech, nebo kratší cestou, kde to na pár hodin bude klasika bez foilů?“
3229
Související články
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?
200 mil k mysu Horn
200 mil k mysu Horn
Necelých 7 hodin plavby zbývá Charlesi Caudrelierovi k mysu Horn. Pluje na čele závodu Arkea Ultim Challenge a do cíle zbývá 7000 mil.