Nejjednodušší vyplutí z řad lodí
Jste na lodi sám. Stojíte bokem k molu, další lodě před vámi i za vámi. Potřebujete vyplout, vítr vane podél mola od přídě, případně z předoboku. Jak nejjednodušeji vyplout?
Toto je asi nejjednodušší manévr na vyplutí, s jakým se můžete setkat. Velice snadno dokážete odplout sami, případně se zanedbatelnou pomocí kolemjdoucího muže/ženy. nejdůležitějším lanem pro odplutí bude záďový spring.
Kouli na záď
Ideální v tomto případě je použití tlustého fendru (koule) na boku na zádi, kde se budeme opírat o molo. Umístíme ho v podstatě až na roh boku lodi. Pozor v případě, že na boku ústí výfuk motoru, abychom ho fendrem neucpali.
Na pořadí záleží...
Fendry máme pověšené dle potřeby, jachta je zatím standardně vyvázaná. Všechna lana máme uvázaná průběžně, tedy s oběma konci na palubě. Tak můžeme všechna lana odvazovat z lodě. Protože se budeme opírat do záďového springu a budeme ho odvazovat jako poslední, je na vazáku uvázaný vespod.
Nastartujeme motor, kormidlo dáme nejlépe rovně a zařadíme mírnou zpátečku. Začneme s odvazováním lan.
Grafika Lodní noviny
Začínáme se zařazenou zpátečkou odvázáním záďového vyvazovacího lana.
1 – Odvážeme záďové vyvazovací lano. Protože máme zařazenou zpátečku, toto lana není třeba, nahrazuje ho tah motoru.
Grafika Lodní noviny
Pokračujeme odvázáním příďového springu.
2 – Kormidlo máme zafixované na středu, minimální zadní chod a jdeme na příď. Odvážeme příďový spring, který je dalším zbytečným lanem, protože ho nahrazuje tah motoru.
Grafika Lodní noviny
Když začneme odvazovat příďové vyvazovací lano, příď se začne stáčet od mola.
3 – Jachta je stále stabilní. Ale pozor. Odvazujeme příďové lano, které drží příď u mola. Zde již je třeba spěchat, protože jakmile lano odvážeme, příď se začne vzdalovat od mola. Protože však máme jen minimální zadní chod, pohyb lodě je pomalý a máme čas na odvázání lana a návrat ke kormidlu.
Grafika Lodní noviny
Nakonec odvážeme záďový spring a odplouváme s rovným kormidlem vpřed.
4 – Pokud je stáčení přídě od mola pomalé, přidáme plyn na zpětný chod. Vlivem páky, která vzniká mezi vazákem, na kterém je jachta uvázaná, a pozicí, kde táhne lodní šroub, dochází ke stáčení přídě od mola. Manévr je bezpečný, není třeba spěchat. Čekáme, až je jachta stočená tak, aby mohla z řady lodí odplout rovně vpřed. Pak zařadíme na moment neutrál, odvážeme záďový spring a odplouváme s rovným kormidlem.
Pozor na dvě věci
Není vhodné, aby byl záďový spring, na kterém odplouváme, příliš dlouhý. Jeho vytažení by trvalo příliš dlouho, a navíc by hrozilo větší nebezpečí, že se lano cestou někde zamotá.
Dále je třeba se mít na pozoru při silném větru od přídě. Může způsobit, že jakmile se dostane příď přes vítr, vítr ji velmi rychle vezme a stočí. Rychleji, než stihneme reagovat. V takovém případě je lepší požádat kolemjdoucího na břehu o asistenci, odvázání a odhození příďového lana a záďového springu na palubu, abychom mohli být celou dobu u kormidla a mohli jsme na nastalou situaci ihned reagovat.
Více najdete v knize Přístavní manévry.
Chcete-li se přístavní manévry naučit, pořádáme třídenní kurzy v Chorvatsku a jednodenní v Praze.
1513
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.