Má smysl záďový propeler na plachetnici?
Na tuto otázku bych ještě před pár lety odpověděl, že ne, naprosto ne. Hloupost, která nemá na plachetnici co dělat. Dnes už bych tak rezolutní nebyl. Co se změnilo, že je možné o této nákladné pomůcce uvažovat?
Důvodů pro změnu je několik. Rostoucí velikost jachet, změna tvaru trupu a použití dvojice kormidel.
Použití dvojice kormidel
Dokud byly jachty vybaveny jediným listem kormidla, neměl záďový propeler smysl. Pro pohyb zádě zvoleným směrem stačilo využít prop wash. Jde o poslání proudu vody na vytočené kormidlo zařazením razantního předního chodu motoru. Stočím-li kormidlo doprava a zařadím přední chod motoru, záď se mi stočí vlevo. Proud vody od lodního šroubu ji na vytočeném kormidle „odstrčí“.
U jachty s jedním listem kormidla si s prop washem vystačím a nic více nepotřebuji. Záďový propeler je zbytečný. U jachet s dvojicí kormidel prop wash nefunguje. Kormidla zaberou až ve chvíli, kdy má jachta dostatečnou rychlost. Na to nemusí být vždy dostatek prostoru. Nastavení zádě sice mohu ovlivnit použitím příďového propeleru, ale je to náročnější a vyžaduje to dobrý odhad a tedy praxi.
Změna tvaru trupu
Jachty se dříve směrem k zádi zužovaly. Nebyl problém trefit užší záď mezi stojící jachty a pak již ji s pomocí fendrů loď dostrkat k molu. Nikde žádné rohy, vše krásně fungovalo.
Moderní jachty mají na zádi maximální šířku a jsou velmi široké. S takovou jachtou je nutné najet do místa mezi loděmi přesně, jinak se řítíte rohem zádi do trupu sousední jachty. Fendr v takovém případě nepomůže. Prostě musíte být přesní.
Rostoucí délka jachet
Bohatí bohatnou a s tím roste i délka jejich jachet. Třiačtyřicítka byla dříve velkou lodí. Dnes je padesátka běžná a stále více jachet má 55 stop. Ovládat takto velké jachty v těsných prostorech přístavů není jednoduché. Bez dostatečné praxe to může být komedie plná omylů, která skončí finanční ztrátou.
Není to ale jen samotná délka vaší jachty, ale také délka dalších jachet v marínách. Ve starších marínách je stále méně prostoru na manévry, stres se zvyšuje a pomůcky se hodí.
Mám chtít záďový propeler?
Hledejme nyní společně odpověď na tuto otázku. Budeme klást dílčí otázky, na jejichž základě je možné se rozhodnout.
Jaký je styl vaší plavby?
Jste-li cestovatel, který se vydává na dlouhé plavby, záďový propeler nepotřebujete. Nemáte-li ho, nemůže se vám pokazit a máte o starost méně.
Jak je vaše jachta velká?
Do 50 stop se bez něj určitě obejdete. Místo peněz za propeler investujte do toho, abyste se s jachtou naučili manévrovat.
Kolik má kormidel?
Má-li jachta jen jeden list kormidla, nebudete záďový propeler potřebovat. Místo něj vám postačí prop wash.
Praxe
Kolik času na lodi za rok strávíte? Plujete-li za rok 2 a více měsíců, nebudete mít s ovládáním jachty potíže. U kratšího období a bez předchozích zkušeností můžete mít s větší lodí nějaký čas potíže.
Na závěr ještě poznámka. Záďový propeler je nákladná hračka, bez které se dá žít. Dokáže ale učinit plavbu méně stresovou. Na druhou stranu by měl člověk vždy uvažovat tak, že co se může pokazit, se pokazí. Proto se snažte jachtu maximálně zjednodušit. Nefunkční pomůcky nepomohou a přinášejí jen nervy, starosti.
3690
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.