Kdo vyhraje Vendée Arctique?
V sobotu odpoledne odstartovala regata třídy IMOCA Vendée Arctique. Je to regata z nouze, dalo by se říci. Původně se měl jet závod přes Atlantik The Transat CIC z Brestu do Charlestonu v USA. Koronavirus závod zrušil a místo toho se jede prazvláštní regata na sever Atlantikem až k pobřeží Islandu a zpět na jih.
Trasa závodu byla vybrána tak, aby koronavirus nemohl nic narušit. Startovalo se v Les Sables (stejně jako Vendée Globe). Pluje se na sever k otočné bóji 150 mil jihozápadně od Islandu (letní plavba za zimou), na jih k Azorům a kolem nich zpět do cíle v Les Sables.
V současné chvíli je na čele trojice Thomas Ruyant, Jeremie Beyou a Charlie Dalin. S nimi drží krok Kevin Escoffier na jachtě z roku 2009. Jeho PRB je sice stejně jako vedoucí trojice vybavena foily, ale až dodatečně, je o dvě generace starší. Zatím se ale po většinu času pluje v podmínkách, které foilovací speciály nezvýhodňují.
Na 6. – 8. místě je trojice žen Isabelle Joschke, Samantha Davies a Clarisse Crémer. Joschke a Davies mají jachty dodatečně vybavené foily, mladá Clarisse Crémer (30 let) je první na jachtě bez foilů.
Kdo zvítězí?
Závod se zatím vyvíjí podle předpokladů odborníků. Ti očekávají, že si to o prvenství rozdá trojice Jeremie Beyou na Charal, Charlie Dalin na Apivia a Thomas Ruyant na LinkedOut.
Ve všech případech jde o jachty nové generace, které už ale mají něco za sebou a probíhají na nich již delší dobu testy a optimalizace. Nejvíce za sebou má Charal a je hlavní favoritkou na vítězství. Nepočítá se však s tím, že by závodníci šli do regaty na 100 %, proto může překvapit i někdo s větší touhou po vítězství. Pro všechny závodníky je hlavní účast ve Vendée Globe na podzim(tato regata je zároveň kvalifikací), proto je nynější regata dobrým testem, ale nikdo během něho nechce svoji jachtu zničit a riskovat přerušení přípravy.
Zajímavý je pohled odborníků na srovnání jachet nejnovější generace se starší generací lodí s foily. „Pokud budou mít jachty nejnovější generace nějaké technické potíže, mohou se dostat starší lodě PRB (Kevin Escoffier), Initiatives Coeur (Sam Davies) a MACSF (Isabelle Joschke) na stupně vítězů. Jinak ne,“ řekl Christian Le Pope (šéf Pole Finistère Course au Large). Stejně vidí situaci i Gaël Robic: „Plul jsem na PRB s Kevinem Escoffierem. Je jedno jak čistě jede, na 100 % potenciálu lodě. Nová generace foilerů je na jiné úrovni.“
Polohu lodí najdete zde.
2474
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…