showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Ještě jedno nebezpečí na zaďák

Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Daniel Vodička

Ještě jedno nebezpečí na zaďák

Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíle vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.

Na palubě máte nezkušenou letní posádku. Je spokojená, protože loď se nenaklání, vítr příliš nefouká a loď atakuje 10 uzlů. Maximální spokojenost. Cíl, který se zdál být den plavby daleko, bude dosažen za 4 hodiny.

Proč je v té chvíli třeba myslet na zadní vrátka? Proč je třeba refovat a snižovat rychlost jachty? Poznáte to ve chvíli, kdy si poprvé s lodí pohraje vlna, jachta nekontrolovaně vyostří a najednou bude na palubě drama. Jachta bude mít bortlajsnu pod hladinou, plachty budou mlátit, ráhno zběsile poletuje nad hlavami posádky, vaši blízcí mají děs v očích a vy nejste schopni jachtu vrátit na kurz. Najednou je tu krizová situace. Teď již je jasné, že bylo třeba refovat už dávno.

Vítr skutečný a zdánlivý

Abychom si vysvětlili, proč se situace během pár vteřin změnila z parádní plavby na noční můru, je třeba se podívat na vítr. Na vítr skutečný a zdánlivý.

Na obrázku k článku vidíte dvě plachetnice a chlapíka na ostrově (může to být i žena, pokud je to třeba). Chlapík (žena) na ostrově změří rychlost větru 25 uzlů.

Vlevo od ostrova pluje plachetnice na zadní vítr. Protože pluje rychlostí 10 uzlů, vytváří si vlastní jízdní vítr o rychlosti 10 uzlů, jehož směr je opačný než směr plavby. Tento vítr bude od větru skutečného odčítat. Na plachty jachty pak působí zdánlivý vítr o rychlosti 15 uzlů. Tento vítr posádka při plavbě na zaďák cítí. Je to příjemná plavba, příliš nefouká…

Obrázek plachetnice vpravo od ostrova ukazuje, co se stane ve chvíli, kdy kormidelník (kormidelnice) nezvládne řízení, jachta prudce vyostří a popluje proti větru. Jízdní vítr je třeba v té chvíli připočítat ke skutečnému větru a najednou plujeme proti více než 30 uzlům větru. Chvíle, kdy se posádka (mužská i ženská část) bojí o život.

To je důvod, proč uvažovat na zadní vítr o refování už ve chvíli, kdy se vše zdá být pod kontrolou. Navíc při refování budete ostřit, proto pro tuto činnost musíte počítat s tím, že vítr zesílí. Raději dříve, než aby se jednalo o boj o život.

Poznámka

Všechna čísla v obrázku jsou smyšlená, aby to hezky vycházelo. 

10903

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu