Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíle vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.
Na palubě máte nezkušenou letní posádku. Je spokojená, protože loď se nenaklání, vítr příliš nefouká a loď atakuje 10 uzlů. Maximální spokojenost. Cíl, který se zdál být den plavby daleko, bude dosažen za 4 hodiny.
Proč je v té chvíli třeba myslet na zadní vrátka? Proč je třeba refovat a snižovat rychlost jachty? Poznáte to ve chvíli, kdy si poprvé s lodí pohraje vlna, jachta nekontrolovaně vyostří a najednou bude na palubě drama. Jachta bude mít bortlajsnu pod hladinou, plachty budou mlátit, ráhno zběsile poletuje nad hlavami posádky, vaši blízcí mají děs v očích a vy nejste schopni jachtu vrátit na kurz. Najednou je tu krizová situace. Teď již je jasné, že bylo třeba refovat už dávno.
Vítr skutečný a zdánlivý
Abychom si vysvětlili, proč se situace během pár vteřin změnila z parádní plavby na noční můru, je třeba se podívat na vítr. Na vítr skutečný a zdánlivý.
Na obrázku k článku vidíte dvě plachetnice a chlapíka na ostrově (může to být i žena, pokud je to třeba). Chlapík (žena) na ostrově změří rychlost větru 25 uzlů.
Vlevo od ostrova pluje plachetnice na zadní vítr. Protože pluje rychlostí 10 uzlů, vytváří si vlastní jízdní vítr o rychlosti 10 uzlů, jehož směr je opačný než směr plavby. Tento vítr bude od větru skutečného odčítat. Na plachty jachty pak působí zdánlivý vítr o rychlosti 15 uzlů. Tento vítr posádka při plavbě na zaďák cítí. Je to příjemná plavba, příliš nefouká…
Obrázek plachetnice vpravo od ostrova ukazuje, co se stane ve chvíli, kdy kormidelník (kormidelnice) nezvládne řízení, jachta prudce vyostří a popluje proti větru. Jízdní vítr je třeba v té chvíli připočítat ke skutečnému větru a najednou plujeme proti více než 30 uzlům větru. Chvíle, kdy se posádka (mužská i ženská část) bojí o život.
To je důvod, proč uvažovat na zadní vítr o refování už ve chvíli, kdy se vše zdá být pod kontrolou. Navíc při refování budete ostřit, proto pro tuto činnost musíte počítat s tím, že vítr zesílí. Raději dříve, než aby se jednalo o boj o život.
Poznámka
Všechna čísla v obrázku jsou smyšlená, aby to hezky vycházelo.
10197
Související články
Proč nerefuji genu?
Proč nerefuji genu?
Vítr sílí, jachty kolem refují, ale na naší lodi je stále venku celá gena. Proč nechávat genu do poslední chvíle venku celou a proč raději refovat hlavní plachtu?
Proč refujete proti větru?
Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Co je to zdánlivý vítr a odkud vane?
Co je to zdánlivý vítr a odkud vane?
Vítr vane od severu rychlostí 20 uzlů. Poplujete-li různými kurzy, bude se vítr, který na palubě pociťujete, měnit. Bude mít jinou rychlost i jiný směr. Vítr, který na palubě cítíte, je zdánlivý vítr.
Proč nerefovat proti větru
Proč nerefovat proti větru
Na našich plavbách se často dozvídám, že mnozí jachtaři se na kurzech naučili refovat klasickou hlavní plachtu na motor proti větru. To není dobrý postup a hned vám řekneme proč. Důvodů je několik.
Jak snadněji rolovat hlavní plachtu
Jak snadněji rolovat hlavní plachtu
Přemýšlíte při rolování hlavní plachty nad tím, na který bok máte vyložené ráhno? Na jednom boku vám to motání půjde lépe, na druhém nešetříte sebe, ani plachtu.