Jaká je první cena ve Vendée Globe?
Žijeme ve světě peněz. Za přestup mladého kopače do balonu se platí desítky milionů euro. Vítěz Wimbledonu si za 14 dnů pobíhání po kurtu vymlátí 3 miliony euro. Jak je to ve Vendée Globe? Jaká je cena pro vítěze?
V jachtingu je hlavní cenou fantastický pocit z vítězství. A pohár. Ten je jedinečný. Čtyři roky makáte na tom, abyste mohli absolvovat závod trvající 80 dnů. 80 dnů bolesti, únavy, zimy, hladu… To je trochu přehnané, vím. Z 80 dnů na trati není 80 dnů bolesti. Jsou tam i krásné dny, ale pár těch hodně bolavých tam je. Abyste se mohli tohoto sebemrskačství zúčastnit, musíte si na to sehnat peníze. Zaklepat na stovky dveří a vysvětlovat, proč to má význam, proč to mají udělat.
Musíte být špičkovým jachtařem, vynikajícím technikem, famózním meteorologem, sobě samému psychologem, organizátorem a kdovíco ještě.
Potom máte šanci, že se vám podaří dostat na start Vendée Globe. To už samo o sobě je velké vítězství. Už v tu chvíli jste prokázali vůli, která 99,9 % populace chybí.
Potom odstartujete, nastanou okamžiky trápení, přijdou chvíle, kdy jste u konce se silami a chcete vše hodit za hlavu, lehnout si do teplé postele a spát. Místo toho musíte v ledovém Jižním oceánu šplhat na stěžeň. Nikdo vám nepomůže. Chcete-li vyhrát, musíte vydržet.
Když jste nakonec tak dobří, že udržíte loď v jednom kuse a soupeře za zády, zvítězíte.
Vyhrajete pohár, to je nejvíc. Je jich jen 9 na světě. Dnes je jich 9.
Finanční odměna
Jak je to ale s finanční odměnou? Na vítězství ve Vendée Globe je navázaná i finanční odměna. Srovnejte si ji s jinými sporty:
1.místo 200 000 EUR
2.místo 140 000 EUR
3.místo 100 000 EUR
4.místo 80 000 EUR
5.místo 50 000 EUR
6.místo 40 000 EUR
7.místo 30 000 EUR
8.místo 25 000 EUR
9.místo 20 000 EUR
10.místo 15 000 EUR
Zbytek závodníků, kteří dojedou do cíle, si rozdělí 100 000 EUR.
Jachting je sport, který se dělá z nadšení. Finanční odměna naprosto neodpovídá nasazení.
4099
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.