Jak to chodí v Řecku?
V Řecku je na moři méně lodí než v Chorvatsku. Neplatí to však vždy a všude. V přístavu můžete zažít i nával větší než ve Hvaru. Jak se pak lodě vyvazují? A s čím je třeba v Řecku počítat?
Máte-li za sebou několik plaveb v Chorvatsku a cítíte-li se ohledně vyvazování silní v kramflecích na další dobrodružství, v Řecku se zapotíte a několik přistání vám bude trvat, než se zorientujete. Přinášíme několik věcí, na které je třeba se připravit.
1 – Nikdo se o vás nepostará
V Chorvatsku je zvykem, že je v přístavu ředitel, který vás někam nasměruje (nemusí jít zrovna o ředitele celého přístavu, může jít o poskoka, ale vůči vám ve chvíli příjezdu vystupuje jako ředitel). Něco takového v chaotickém Řecku nečekejte. Připlujete do přístavu, některá místa jsou plná, jiná prázdná. Nikdo na vás nevolá, nikdo vás nediriguje. Vy musíte najít v chaosu řád a místo, které vám přísluší. V Řecku bojujete sami za sebe a nikdo vám s tím nepomůže.
Foto Lodní noviny
Když je třeba, jachty se vyvážou kdekoli. I v několika řadách.
2 – V Řecku nejsou mooringy
Nehledejte v Řecku mooringy, nenajdete je. Stojí se zádí k molu s přídí na kotvě. Chce to trochu souhry s kotevníkem. Ideální je delší kotevní řetěz a dobrá kotva. Řecké charterové jachty jsou vybaveny obojím.
3 – Voda v přístavech ke koupání neláká
Na rozdíl od Chorvatska, kde se výrazně zvedla po zdokonalení kanalizace a čističek kvalita vody v přístavech, Řekové jsou tradicionalisté. Stále to vypadá stejně, jako před desítkami a stovkami let. Kanalizace zřejmě vede rovnou do přístavu. Voda ke skoku neláká a pokud vám spadne ze zádě nějaká cennost, vzdejte to. Jedinou šancí by bylo, že byste ji v bahně pod zádí nahmatali.
Foto Lodní noviny
I tanker na vodu může sloužit jako molo. Jachty si stoupnou bokem i zádí.
4 – Nic není ničí, vše je všech
Že jsou v místě, kde se chcete vyvázat něčí bójky, nic neznamená. V řeckém přístavu je vše všech. Že zde má místní své stání již desítky let? Místo není jeho, jen ho užívá. Vyvážete-li se na jeho místo, naserete ho. To ano. Může na vás řvát, ale nemá sílu vás vyhnat. Chce to silné nervy, to samozřejmě…
5 – Zádí ke břehu
V přístavu, v zátoce a kdovíkde všude jinde, se vyvazují jachty zádí ke břehu. Hodíte kotvu a nacouváte ke břehu. Musíte umět kotvit a je dobré umět spustit kotvu rychle samotíží, aby ležela tam, kde si přejete.
Foto Lodní noviny
Vyvazovací lano je možné uvázat i na kotevní řetěz tankeru.
6 – Čekání
V Řecku se nenudíte. Hodíte si kotvu, nacouváte ke břehu a vyvážete se. A čekáte. Čekáte, jak si budou házet kotvy další lodě, čekáte, kdo se vyváže po vašem pravoboku a co se přitom bude dít. Čekáte, kdo se vyváže po vašem levoboku. Čekáte, kdo vymyslí něco dalšího. No a když chcete odplouvat, tak čekáte, až zvedne kotvu váš soused, který si ji hodil přes vás.
7 – Bez vody a elektřiny
Nečekejte, že na vás na molu čeká zásuvka na elektřinu a kohoutek s pitnou vodou. Možná někde něco najdete, ale standard to není. Co se týče elektřiny, je třeba si vystačit s tím, co máte v baterkách. Na vodu a naftu je obvykle třeba zavolat kamion.
8 – Každá hadice je krátká
I když máte na palubě dlouhou hadici na vodu, mnohokrát se vám stane, že bude krátká.
9 – Bez dobrých baterek jste nahraní
Vzhledem k tomu, že není kde dobíjet v Řecku baterky (většinou), je třeba mít akumulátory v dobrém stavu a mít na lodi dostatečnou kapacitu. Běžná sedmatřicítka například s 300 Ah akumulátory je OK. Lednice vydrží jet přes noc. Samozřejmě s dalšími běžnými přístroji.
10 – Zázraky nečekejte hned
Jste na jihu, proto nespěchejte. Potomek Aristotela není Germán, který bez rozmyslu skolil divočáka kyjem. V Řecku každá činnost vyžaduje mentální přípravu. Zdá se, že Řek držící frapé v ruce nic nedělá? Přemýšlí…
A ještě nakonec. Pokud si myslíte, že už vedle vás není místo a že se tam žádná loď nevejde, ještě nejméně jedna se tam dostane.
8455
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?