showTop
× Search
Platba za bezpečný průjezd. Bylo to tu vždy a funguje to i dnes. Podle předpokladů Spojených národů tento poplatek vynáší jemenským Hútíům 180 milionů USD měsíčně, přes 2 miliardy USD ročně. Drobný vedlejší efekt na odiv dávané ideologické linky. Báb-al-Mandab. Průliv mezi Djibuti a Jemenem široký jen 26 km. Místo, kterým musí projet všechny lodě plující do a ze Suezu. Hlavní tepna světové námořní dopravy. Ideální místo pro výběr mýtného. Toto fungovalo vždy. Loupežníci, piráti, vládci strategicky důležitých oblastí na obchodních cestách vybírali poplatky za průjezd. Zaplatíš dobrovolně, jinak máš problém… Dnes jsou výběrčím poplatků od rejdařů jemenští Hútíové. Podle oficiální verze se staví za lid Palestiny, který je decimován izraelskou armádou. Podle zatím neoficiálních šetření se zdá, že je tu vedle ideologické i linka ekonomická. Mělo by jít o zajímavou motivaci. Ze strany Hútíú jde o modernizaci toho, co před pár lety praktikovali somálští piráti....

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak to chodí v Řecku?

Jak to chodí v Řecku?
Anonym

Jak to chodí v Řecku?

V Řecku je na moři méně lodí než v Chorvatsku. Neplatí to však vždy a všude. V přístavu můžete zažít i nával větší než ve Hvaru. Jak se pak lodě vyvazují? A s čím je třeba v Řecku počítat?

Máte-li za sebou několik plaveb v Chorvatsku a cítíte-li se ohledně vyvazování silní v kramflecích na další dobrodružství, v Řecku se zapotíte a několik přistání vám bude trvat, než se zorientujete. Přinášíme několik věcí, na které je třeba se připravit.

1 – Nikdo se o vás nepostará

V Chorvatsku je zvykem, že je v přístavu ředitel, který vás někam nasměruje (nemusí jít zrovna o ředitele celého přístavu, může jít o poskoka, ale vůči vám ve chvíli příjezdu vystupuje jako ředitel). Něco takového v chaotickém Řecku nečekejte. Připlujete do přístavu, některá místa jsou plná, jiná prázdná. Nikdo na vás nevolá, nikdo vás nediriguje. Vy musíte najít v chaosu řád a místo, které vám přísluší. V Řecku bojujete sami za sebe a nikdo vám s tím nepomůže.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Když je třeba, jachty se vyvážou kdekoli. I v několika řadách.
2 – V Řecku nejsou mooringy

Nehledejte v Řecku mooringy, nenajdete je. Stojí se zádí k molu s přídí na kotvě. Chce to trochu souhry s kotevníkem. Ideální je delší kotevní řetěz a dobrá kotva. Řecké charterové jachty jsou vybaveny obojím.

3 – Voda v přístavech ke koupání neláká

Na rozdíl od Chorvatska, kde se výrazně zvedla po zdokonalení kanalizace a čističek kvalita vody v přístavech, Řekové jsou tradicionalisté. Stále to vypadá stejně, jako před desítkami a stovkami let. Kanalizace zřejmě vede rovnou do přístavu. Voda ke skoku neláká a pokud vám spadne ze zádě nějaká cennost, vzdejte to. Jedinou šancí by bylo, že byste ji v bahně pod zádí nahmatali.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

I tanker na vodu může sloužit jako molo. Jachty si stoupnou bokem i zádí.
4 – Nic není ničí, vše je všech

Že jsou v místě, kde se chcete vyvázat něčí bójky, nic neznamená. V řeckém přístavu je vše všech. Že zde má místní své stání již desítky let? Místo není jeho, jen ho užívá. Vyvážete-li se na jeho místo, naserete ho. To ano. Může na vás řvát, ale nemá sílu vás vyhnat. Chce to silné nervy, to samozřejmě…

5 – Zádí ke břehu

V přístavu, v zátoce a kdovíkde všude jinde, se vyvazují jachty zádí ke břehu. Hodíte kotvu a nacouváte ke břehu. Musíte umět kotvit a je dobré umět spustit kotvu rychle samotíží, aby ležela tam, kde si přejete.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Vyvazovací lano je možné uvázat i na kotevní řetěz tankeru.
6 – Čekání

V Řecku se nenudíte. Hodíte si kotvu, nacouváte ke břehu a vyvážete se. A čekáte. Čekáte, jak si budou házet kotvy další lodě, čekáte, kdo se vyváže po vašem pravoboku a co se přitom bude dít. Čekáte, kdo se vyváže po vašem levoboku. Čekáte, kdo vymyslí něco dalšího. No a když chcete odplouvat, tak čekáte, až zvedne kotvu váš soused, který si ji hodil přes vás.

7 – Bez vody a elektřiny

Nečekejte, že na vás na molu čeká zásuvka na elektřinu a kohoutek s pitnou vodou. Možná někde něco najdete, ale standard to není. Co se týče elektřiny, je třeba si vystačit s tím, co máte v baterkách. Na vodu a naftu je obvykle třeba zavolat kamion.

8 – Každá hadice je krátká

I když máte na palubě dlouhou hadici na vodu, mnohokrát se vám stane, že bude krátká.

9 – Bez dobrých baterek jste nahraní

Vzhledem k tomu, že není kde dobíjet v Řecku baterky (většinou), je třeba mít akumulátory v dobrém stavu a mít na lodi dostatečnou kapacitu. Běžná sedmatřicítka například s 300 Ah akumulátory je OK. Lednice vydrží jet přes noc. Samozřejmě s dalšími běžnými přístroji.

10 – Zázraky nečekejte hned

Jste na jihu, proto nespěchejte. Potomek Aristotela není Germán, který  bez rozmyslu skolil divočáka kyjem. V Řecku každá činnost vyžaduje mentální přípravu. Zdá se, že Řek držící frapé v ruce nic nedělá? Přemýšlí…

A ještě nakonec. Pokud si myslíte, že už vedle vás není místo a že se tam žádná loď nevejde, ještě nejméně jedna se tam dostane.

8455

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu