Hugo Boss se propadá, Armel do čela
Sázka Alexe Thomsona na východ se, zdá se, nevyplatila a nevyplatí. Co zpočátku vypadalo jako cesta do čela, se dnes ukazuje jako špatné rozhodnutí. Alex se propadl na sedmé místo.
V jachtingu nemusí být krátkodobý zisk i ziskem dlouhodobým. Dáte-li ve fotbalu gól, je to vždy dobré. V jachtingu může rychlá cesta do čela znamenat v dlouhodobém výhledu ztrátu.
Routing není pro Alexe dobrý
Routing SailGrib
Takto porovnala aplikace SailGrib routing Armela a Alexe. Armel je zelený.
Alex Thomson, který byl včera ve vedení, je nyní sedmý a na vedoucího Armela Le Cléac´h ztrácí 40 mil. A zdá se, že se tato ztráta bude i nadále zvětšovat. Podívejte se na routing udělaný pomocí výborné aplikace
SailGrib. Na routingu je zelený Armel Le Cléac´h a modrý Alex Thomson. Vidíte, že u Kapverd by měl být Armel o 5 hodin dříve, než Alex. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to vzhledem k rychlosti lodí v pasátu ztrátu kolem 70 mil.
Tak tedy vypadá dnešní routing. Má však některá ale. Vycházíme z polárního diagramu IMOCA 2012 (čtyři roky stará loď) který je navýšen ve slabém větru o 10% a ve větru přes 20 uzlů o 20 %. To však vůbec nemusí být pravda. Stejně tak, jako nemusí být pravda to, že jsou lodě Banque Populaire VIII a Hugo Boss stejně rychlé.
Z něčeho ale vycházet při našich výpočtech musíme. A jestli si pamatujete první routing dělaný u mysu Finisterre, tak ten aplikaci SailGrib vychází perfektně.
Madeira
Uvidíme, co se bude dít dále. Stále je před závodníky k jihu se odsunutý hřeben vysokého tlaku vzduchu. Zdá se však, že Armelova pozice je vůči oblasti se slabým větrem ideální. Slabý vítr je však loterie a mnohé se ještě může změnit.
Za vedoucí Banque Populaire VIII se drží čtyřčlenná skupina SMA, PRB, Maitre Coq a Edmond de Rothschild. Tyto lodě jsou nejdále na západě. Po projetí hřebenem vysokého tlaku a stočení větru k severovýchodu, budou mít proti ostatním dále na východě rychlejší kurz na vítr.
problém, který mají závodníci dnes na talíři, je Madeira. vysoký ostrov výrazně ovlivňuje vítr. Jak do síly, tak i do směru. Ovlivnění je patrné ještě více než 100 mil od ostrova. Kudy tedy jet? To je dnešní hlavobol.
Nejlepší cesta
Klasická taktika při cestě z Francie k rovníku velí: co nejvíce ke středu Azorské tlakové výše, abyste se dostali co nejdále na západ. Pak odhalzovat a bez obratu až k rovníku. To platí, když je situace klasická a výše tam, kde má být.
Polohu lodí najdete zde.
3049
Související články
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?
200 mil k mysu Horn
200 mil k mysu Horn
Necelých 7 hodin plavby zbývá Charlesi Caudrelierovi k mysu Horn. Pluje na čele závodu Arkea Ultim Challenge a do cíle zbývá 7000 mil.