Halza na jih
Včera v kolem desáté večerní odhalzovalo čelo Vendée a zamířilo na jih. Jako první vedoucí muž celkového pořadí Armel Le Cléac´h, hned za ním Vincent Riou.
Vedoucí jachty jsou na jižní straně hřebenu vysokého tlaku a tedy v pasátu. Vane sice jen kolem 12 uzlů, ale to se má rychle zlepšovat. Měl by sílit až na 20 uzlů. V takovém případě se zvedne nejnovější generace lodí na foily a bude atakovat hranici 25 uzlů. A začne znovu ujíždět.
Riou jede fantasticky
Zatím se lodě bez foilů drží v kontaktu. Je to tím, že poslední dny vál slabý vítr, který nestačil na to, aby foily fungovaly a místo zvednutí lodě zvyšovaly její odpor. Vede sice loď s foily Banque Populaire VIII, ale za ní jsou PRB a SMA bez foilů.
Alexu Thomsonovi se zajížďka pro lepší vítr u Portugalska nevyplatila. Stále ještě neodhalzoval a ztrácí na první místo 60 mil.
Profesorská jízda
Obě vedoucí jachty si vedou výborně. Je to profesorská jízda, bez chyb. Především Vincent Riou, jehož starší jachta je pomalejší, předvádí vrcholnou efektivitu. Riou je jediným z letošního ročníku, kdo již má jedno vítězství ve Vendée za sebou a mohl by získat druhé. A je jediný, kdo dokázal vyhrát Vendée na starší lodi. Uvidíme, mohl by to zopakovat.
Šakal
Nyní ale soupeří s nadmíru těžkým protivníkem. Armel Le Cléac´h má přezdívku „Šakal“. Nebezpečný soupeř. Dokáže se jako stín držet za zády a zaútočí ve chvíli, kdy kořist udělá jedinou chybičku.
Dobrá vím, Armel je nyní vpředu a Vincent za ním, ale výše uvedené říká o skipperu Banque Populaire VIII skoro vše.
A navíc Armel dokázal být v minulých dvou ročnících druhý. To se také nikomu nepovedlo.
Spolupráce s Michelem Desjoyeaux
Výborně jede Paul Meilhat na SMA. Na jeho přípravě pracoval jediný dvojnásobný vítěz Vendée Michel Desjoyeaux. Michel je kouzelníkem Vendée. Pojďme se podívat do historie.
V roce 2001 vyhrál Michel Desjoyeaux. O čtyři roky později Vincent Riou na stejné lodi PRB jako Desjoyeaux o čtyři roky dříve. Michel spolupracoval na Vincentově přípravě. Následovalo druhé vítězství Michela Desjoyeaux v roce 2009 (navzdory tomu, že se kvůli technické závadě musel vracet do Les Sables a startoval později). No a v posledním ročníku vyhrál Francois Gabart, kterého Michel připravoval. Čili Paul Meilhat by mohl být velmi nebezpečný.
Pořadí dále
Za Paulem Meilhatem už jsou jachty vybavené foily: Safran, Maitre Coq a Edmond de Rothschild. Sedmé místo patří veteránovi závodu Jeanu Le Camovi (víte, že v roce 2009 čekal v převrácené jachtě bez kýlu u mysu Horn na záchranu?). Až za ním pluje Hugo Boss.
Proč jet takto?
Na závěr si ještě řekneme, proč, je výhodnější být severně od Madeiry co nejdále na západ a nikoli východně od ostrova. Madeiru je třeba obeplouvat v dostatečné vzdálenosti, aby se loď nedostala do dlouhého větrného stínu za ostrovem. A pokud jste dále na západě, plujete pak až do rovníkových tišin bez obratu. Jste-li východně, budete nuceni halzovat. Pojďme se podívat na routing aplikace SailGrib.
Polohu lodí najdete zde.
PS: Uvažujeme o nějaké pěkné tipovací soutěži na Vendée. Co vy na to?
3820
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?