showTop
× Search
Drama se šťastným koncem
Daniel Vodička

Drama se šťastným koncem

Tapio Lehtinen, účastník Golden Globe Race zažil noční můru. Ozvala se rána a během 5 minut se jeho jachta potopila. Tapio se pouze stihl evakuovat do záchranného ostrůvku. K nehodě došlo na 40°jižní šířky v Indickém oceánu.

Tapia Lehtinena probudil zvláštní zvuk. Měl pět minut na útěk z potápějící se lodi. Čtyřiašedesátiletý závodník se stihl evakuovat a díky dobrému počasí mohl počkat na záchranu. Dorazila o den později. Nejprve jihoafrická závodnice Kirsten Neuschafer, pak byl naloděn na nákladní loď MV Darya Gayatri. Na té je nyní na cestě do Číny.

Co se však stalo na palubě Lehtinenovi jachty Asteria? Tapio stále nemůže uvěřit, že po pečlivé přípravě se loď Asteria potopila během pěti minut.

Z ostrůvku Lehtinen sledoval, jak se jeho jachta potápí. Stále pro něj zůstává příčina záhadou. Asteria byla kompletně přestavěna před pěti lety. Před plavbou kolem světa v roce 2018.

"Byla postavena jako tank, takže by mě nikdy nenapadlo, že z 36 lodí, které se těchto dvou závodů zúčastní, se potopí právě Asteria."

Podle Lehtinena loď do ničeho nenarazila. Rána, která ho vzbudila, přicházela ze zádi lodi. Mohla přijít zevnitř, ale také zvenčí.

Tapiovi trvalo asi 20 vteřin, než se dostal ze stísněné kóje. Voda se v té chvíli již valila ze zádi do trupu.

Loď měla tři vodotěsné přepážky na přídi a dvě vodotěsné přepážky na zádi. Všechny seacocky byly mezi dvojicí přepážek na zádi lodi. Pokud by došlo k selhání, voda by měla zůstat mezi přepážkami. To se nestalo.

"Voda přitékala zezadu takovou rychlostí, že si dokážu představit jediné: že by jeden z největších průchodů trupem zcela selhal, naplnil zadní prostor vodou a vedl k prasknutí vodotěsné přepážky. Ale stejně by mě zajímalo, jestli otvor o průměru deset centimetrů stačí na to, aby loď potopil během pěti minut."

O nehodě spekuluje odborník na windkormidla Peter Foerthmann, který se podílel na Lehtinenově přípravě na minulý ročník závodu na svém blogu.

Podle jeho závěrů je na vině uchycení windkormidla na zádi, respektive uchycení nového typu windkormidla Hydrovane, které více namáhá uchycení na lodi. Foerthmann spekuluje o selhání trupu v místě uchycení v důsledku dlouho trvajícího namáhání, které vedlo k zatopení zádě a prasknutí vodotěsných přepážek. Zajímavý článek najdete zde.

Předchozí článek Fraktura přídě
Další článek Všeuměl Jeanneau Cap Camart 10.5 CC
Vytisknout
992

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu