showTop
× Search
I v přístavu je možné potopit loď…
Daniel Vodička

I v přístavu je možné potopit loď…

Angelina Charter má v poslední době trochu pech na klienty. Před dvěma týdny potopená jachta u Milny, nyní nová jachta Dufour 470 (2023) v Bolu. Situace v Bolu je na videu docela brutální. A posádka nikde?

Na úvod bych chtěl uvést, že nikdo nejsme k chybám imunní. Vždyť mýlit se je lidské… Na druhou stranu bychom jako skippeři měli dělat první i poslední, abychom podobným situacím, jako je tato na videu, zabránili. Ta loď tam stála jako sirotek uprostřed frontové linie...

Začneme přístavem v Bolu. Část určená pro navštěvující jachty není příliš krytá. A to jsme zvolili mírná slova. Přístav je víceméně otevřený z celého jižního sektoru. Jachta Dufour 470 Pura Vida stála u mola, které není kryté vůbec.

Ten den foukalo slabé jugo, které s nocí rychle sílilo až na 20 uzlů. Celé by se to dalo klasifikovat jako úspěšný pokus o sebevraždu jachty Pura Vida. Jak jsme již uvedli, přístav není z tohoto sektoru krytý a je jasné, že za jugo je molo nepoužitelné. 

Varuje-li předpověď před jugem, nemohu si vybrat toto molo v přístavu Bol. pokud jsou ostatní místa plná, zamířil bych na Hvar do Vrbosky, která je nedaleko. Předpovědi jsou dnes vynikající a pro všechny dostupné. Navíc v místě, kde je mobilní signál.

A pak jsou tu v kontextu celé situace drobnosti. Mám-li stát u mola, které je takto nechráněné, na místo zacouvám, abych případným vlnkám (nikoli takovýmto vlnám) vystavoval příď a nemlátily mě do ploché zádě. A springy bych táhl z příďového a záďového vazáku, nikoli ze středu lodě. Dlouhé springy dokážou lépe absorbovat vlny než příďové a záďové lano. Ale znovu dodávám vlny řádově menší, než vidíme na videu.

Závěrem

Ta loď tam neměla co dělat. Je-li riziko, juga, nemohu si přeci stoupnout k molu, které je z jihovýchodu nekryté. Stoupnu si na místo, které je bezpečné. Že jsme uvázáni u mola neznamená, že jde o bezpečné stání.

Předchozí článek Hlavolam jménem vinšna
Další článek Škola na Kapriji. Po 50 letech
Vytisknout
1741

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu