showTop
× Search
Francouzská loděnice Fountaine Pajot poslední dobou tlačí na modernizaci výrobní řady. Podzimní novinkou je nový katamarán FP48. Loděnice ve svých materiálech uvádí více komfortu ve srovnání s předchozími modely, více prostoru a moderních technologií. Mluví o orientaci na dlouhé plavby. Pro kupujícího či čtenáře to znamená velká slova. Za každou turistickou jachtou vždy stojí kompromisy. FP48 je označován za nástupce modelu Tanna 47. Patří do nové generace katamaranů, které loděnice postupně představuje. Výrobce novinku prezentuje jako plavidlo vhodné pro plavby s rodinou nebo přáteli i pro delší cesty. Vše s důrazem na adaptabilitu, variabilitu uspořádání a pohodlí. V nabídce jsou i alternativní pohony, hybridní nebo elektrický. Jednou z nejvýraznějších předností FP48 je prostor a propojení interiéru s exteriérem. Kokpit je se salonem propojen 3 metry širokými posuvnými dveřmi. Rozvržení interiéru umožňuje velkou variabilitu – od rodinné konfigurace až po...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Fraktura přídě
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Fraktura přídě

Testovací stroj AC40 Emirates Team New Zealand utrpěl při tréninkové plavbě v podmínkách na horní hranici způsobilosti vážné poškození příďové struktury lodě.

Novozélandský tým prováděl testy při ručním řízení výšky letu nad hladinou na severu ostrova Waiheke při rychlosti větru kolem 15-20 uzlů a velkých vlnách. Při plavbě po větru rychlostí přes 40 uzlů posádka na palubě ztratila kontrolu nad výškou letu nad hladinou, což způsobilo, že kormidlo a výškovka na něm umístěná vyletěly z vody. To mělo za následek ztrátu kontroly ve vysoké rychlosti a současně zaboření přídě pod hladinu a překlopení testovací jachty.

Náraz spojený s tlakem vody prolomil palubu. Důležité bylo, že vydržela vodotěsná přepážka za místem poškození a zabránila dalšímu průniku vody. Loď tak bylo možné odtáhnout zpět na základnu.

Image
Celý tým včetně konstruktérů dokázal rychle vyhodnotit škody a časový plán oprav. Je také důležité pochopit přesné zatížení konstrukce při podobné nehodě a odnést si poučení, které lze získat jen při podobných nezdarech.

Šéf Emirates New Zealand Grant Dalton řekl: "Zdá se, že vysoký tlak vody a boční zatížení zhroutily přední část paluby a způsobily výsledné poškození přídě. Konstruktéři analyzují zatížení při nehodě, a i když je možná ještě brzy na to, abychom to řekli, je pravděpodobné, že budeme muset provést nějakou dodatečnou úpravu konstrukce naší lodi a celé flotily AC40. Tomu však lépe porozumíme až v příštích dnech.“

Loď AC40 byla po incidentu odtažena na foilech zpět na základnu a je v hangáru, kde se vyhodnocují další opravy.

 

1054

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu