showTop
× Search
Co dokáže šlendrián na palubě
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Co dokáže šlendrián na palubě

25. července narazila nákladní loď Wakashio na pobřeží nepřehlédnutelného ostrova Mauricius. Loď se rozlomila a 1000 tun paliva způsobilo ekologickou katastrofu. Příčina nehody je naprosto absurdní.

Japonský provozovatel lodě Mitsui O.S.K. Lines zveřejnil závěry vlastního šetření příčin. Nenaložená 300 metrů dlouhá nákladní loď směřovala z Číny do Brazílie. Cesta běžně míjí ostrov Mauricius o 22 mil.

Změna kurzu

Zdroj Windward

Zdroj Windward

Změna kurzu Wakashio.
Dva dny před nehodou posádka změnila kurz a odchýlila se od běžné trasy. S novým kurzem měla Wakashio ostrov minout ve vzdálenosti 5 mil. V den nehody došlo k další změně kurzu. Tentokrát měla být vzdálenost od pobřeží jen 2 míle. Posádce šlo o to, dostat se do dosahu sítě mobilních operátorů. Spekulace o tom, že si posádka chtěla zatelefonovat domů, se ukázala být pravdivá. Narozeniny člena posádky a telefon domů. Kapitán není na můstku, posádka má pré...

Ke změně kurzu došlo navzdory tomu, že pro podobné přiblížení chyběly detailní mapy. Hlídka na můstku se také nevěnovala svým povinnostem (vizuálně a ani radarem nemonitorovala situaci). Proto loď najela na korálové útesy 0,9 mil od pobřeží ostrova...

Běžná praxe

Při šetření se ukázalo, že podobný manévr neudělal posádka poprvé, spíše šlo o běžnou praxi. Když si chtěl někdo zavolat…

Aby se v budoucnu zabránilo podobným nehodám, zavázala se společnost MOL utratit téměř 5 milionů dolarů za opatření zaměřená proti příčinám vzniku podobných nehod. Jak na vlastních, tak i pronajatých plavidlech.  Mimo jiné bude posílena pobřežní podpora a monitoring, dojde k instalaci nového hardwaru, který umožní monitorování provozu na můstku pomocí videa a dojde k modernizaci palubních komunikačních systémů.

Kolik stojí hovor domů

Zdroj Copernicus Sentinel data (2020), processed by ESA

Zdroj Copernicus Sentinel data (2020), processed by ESA

Korálové útesy a postižené laguny.
Posádka lodi Wakashio si chtěla brnknout domů. Škody se telefonátem spojené se vyšplhaly na desítky milionů dolarů. Přibližně 10 mil. USD slíbila zaplatit společnost MOL. 34 mil. USD požaduje Mauricius po japonské vládě jako kompenzaci škod, na podporu místních rybářských komunit, které loví v lagunách, zasažených únikem paliva.

Kapitán lodi Wakashio se spolehl na svoji posádku. A přepočítal se. Po zadržení na Mauriciu mu hrozilo až 60 let za mřížemi. To vypadá, jako delší doživotí.

Předchozí článek Vánoční dárky pro jachtaře
Další článek Emirates favority na obhajobu
Vytisknout
4581

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu