Když se zastaví čas...
Alkohol v krvi dokáže zázraky. Jsou chvíle, kdy dovede zpomalit, nebo téměř zastavit čas. Dokáže vteřinovou ručičku zvolnit na minutové tempo. Pokud se to stane na lodi, pak běží čas jinak rychle na můstku a jinak na moři kolem. Dochází pak k navigačním chybám ve výpočtu upluté vzdálenosti.
K podobnému fyzikálnímu jevu zřejmě došlo na můstku nákladní lodi Ruslana, která plula z Litvy do polského přístavu Gdaňsk. Posádka lodi s kladným vztahem k produktům obsahujícím ethanol pocházela z Ruska.
Ruslana je už na dohled od Gdaňsku, když vyjede z kurzu. V té chvíli již zřejmě čas na můstku běžel nějakou dobu velmi pomalu. Vyjede z kurzu a plnou rychlostí míří na pobřeží.
Na pobřeží si všimnou, že něco není v pořádku. Ruslana valí na polské pobřeží jako japonský pilot kamikadze na americkou letadlovku. Ze břehu se snaží dovolat na můstek sebevražedné lodě. Bez reakce. Na řízení provozu v gdaňském přístavu sledují drama. Loď se kabel za kabelem blíží k pevnině, volání jsou hluchá.
V té chvíli dochází k dalšímu zajímavému časovému jevu. Čas zpomaluje i u monitorů řízení provozu. Zpomalený čas na jednom místě může způsobit zpomalení času na jiném místě v blízkém okolí. Ne tak jako na můstku Ruslany, ale zpomaluje. Každá vteřina se prodlužuje na 5,2 sekundy.
Ruslana nereaguje. Blíží se. Blíží se. Už jen pár stovek metrů od mělčiny. Čas se nepředstavitelně vleče…
Najednou změna. Ruslana mění kurz. Čas se rozjel. Prudká otočka na levobok. Na můstku se hodiny rozletěly dvanáctinásobnou rychlostí, aby dohnaly vzniklou ztrátu. První důstojník skočil po kormidle a strhl ho prudce vlevo. Na stole popadaly stakany, kapitán odstředivou silou zamířil do mapovny.
Na řídící věži už také čas směřuje k normálu. Všichni si oddychli tak, že řídící věž se mírně nafoukla v místech s nejmenší pevností stavebních materiálů.
Ruslana míří na jí přidělené kotviště. Na poslední chvíli…
Na schůzku s ruskou lodí, která dokázala svoje připlutí zdramatizovat, vyplouvá úřad na rychlém člunu. Na kotvišti dojde na měření alkoholu v krvi. První neoficiální výsledky hovoří o 1 promile u kapitána a 1,5 promile u jeho pomocníků. Jde ale o neoficiální výsledky. Musíme si proto ještě počkat na uplynutí protestního času. Teprve pak budou výsledky potvrzeny.
2070
Související články
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.