Jirka Pacák už je zase na moři...
Kurzy Lodních novin už běží. Půlka března a první dva praktické kapitánské kurzy jsou v plném proudu. Čtyři kurzisté na palubě, každý vlastní kajutu. Hned celou neděli se pilovali přístavní manévry a v tom se bude pokračovat celý týden. Jeden kurz vede snad všem dobře známý Pacák Jiří, na druhé lodi mu sekunduje Dan Přívara.
Celá neděle byla věnována přístavním manévrům. K molu, od mola, k molu, od mola, k molu… Až se všem zatočí hlava. Podle nás jsou přístavní manévry alfou a omegou kapitánského kurzu, proto ten dril. Díky tomu, že jsou na kurzu jen 4 účastníci, každý stráví za kormidlem dostatek času a všichni se rychle protočí. No a pokrok v neděli pak znamená, že celý týden již s lodí zajíždějí do přístavů kurzisté.
Přístavními manévry se však nekončí po neděli. Opakování bude probíhat celý týden. Manévry jsou největší stres a je třeba získat jistotu. Bez toho je rodinná dovolená (nebo dovolená s přáteli) neklidná, obavy z přístavů, divočina na palubě. Myslím, že to mnozí znají.
Vítr zatím kurzu přeje. Vypadá to na 10 – 20 uzlů během celého týdne, tedy ideální jachtařské podmínky. Inu, březen je větrný měsíc. Dnes a zítra bóra, ve čtvrtek a pátek jihozápad a západ.
Vedle přístavních manévrů je na programu trim plachet, obraty, manévry, kotvení, samozřejmě check in a check out se všemi jeho tajnostmi, práce s lany, správné uzlování po celý týden, záchranné vesty a jejich použití (na palubě máme pro každého samonafukovací vestu), dennodenní rozbor metea, refování plachet, muž přes palubu, něco o pyrotechnice, teorie havárií, samozřejmě COLREG a navigace, plavba ve ztížených podmínkách a nezbytná – BEZPEČNOST.
Během našich kurzů se nevydáváme na dlouhé a monotónní plavby, ale snažíme se maximálně pracovat a procvičovat. Čas je třeba využít na maximum.
Pokud máte o naše kurzy zájem, máme jedno volné místo na kapitánském kurzu již od soboty a jinak v průběhu dubna se nám jeden termín uvolnil na přístavních manévrech v Chorvatsku.
408
Související články
Jak dostat záď k molu
Jak dostat záď k molu
Při zajíždění bokem k molu mají občas začínající jachtaři potíže. Vadí jim špatný odhad vzdálenosti přídě od mola, obavy z poškození lodě a špatné představy o pohybu jachty. Pojďme se podívat, jak dostat záď k molu a následně příď tam, kde si ji přejeme mít.
Kurz údržby a servisu lodního motoru, poslední místa na zítra
Kurz údržby a servisu lodního motoru, poslední místa na zítra
Kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru vedený Vojtou Sládečkem je vždy beznadějně vyprodán. Zdá se, že si jachtaři uvědomují, jak moc na motoru záleží jejich bezpečnost. Na zítřejším kurzu máme poslední volná místa.
Když se bojíte mooringu…
Když se bojíte mooringu…
Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?