Jak dostat záď k molu
Couváte bokem k molu. Už jste na místě, kde chcete stát, jen místo bokem u mola stojíte 1,5 metru od zdi a na břehu není nikdo, kdo by pomohl. Jak posunout záď ten zbývající metr a půl k molu?
Je to velmi snadné. Pokud tedy máte šikovnou jachtu s jedním listem kormidla.
Couváte na zpátečku bokem k místu, kde chcete stát (1). Nyní je třeba brzdit. A při brždění otočíte kormidlo maximálně od mola (2). S řadící pákou zacházíte opatrně a přední chod máte s citem zařazený do chvíle, kdy vidíte, že se záď začíná posouvat bokem k molu. Podržíte-li plyn příliš dlouho, loď se vám rozjede dopředu. To si nepřejete. Vyřadíte a vidíte, jak se jachta posouvá bokem k molu. Tak, jak jste chtěli.
Grafika Lodní noviny
Takto dokážeme bokem posunout celou loď.
Můžeme si to vysvětlit ještě na jednom jiném příkladu. Couváme kolmo k molu a začínáme se stáčet. Roztočíme jachtu a jakmile jsme souběžně s molem, necháme kormidlo, kde je a začneme brzdit. Příď měla celou dobu tendenci se stáčet k molu setrvačností v oblouku. Nyní prop washem (brzdíme) začneme bokem k molu posouvat záď. Při troše citu se celá loď posune bokem k molu. Nepočítejte, že takto posunete jachtu bokem 4 metry, ale s trochou šikovnosti a trpělivosti dva metry dáte.
Toto samozřejmě lépe funguje na modernější lodi s kratším kýlem, než na starší jachtě s dlouhým kýlem. Důležitá je také poloha lodního šroubu vůči kormidlu. Čím blíže je lodní šroub ke kormidlu, tím lépe.
Mnoho podobného najdete v knize Přístavní manévry. nebo vás to naučíme. Na kurzech v Praze i v Chorvatsku.
2890
Související články
Poslední dvě uvolněná místa na manévrech v Chorvatsku
Poslední dvě uvolněná místa na manévrech v Chorvatsku
Máme poslední dvě uvolněná místa na kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Poslední možnost zdokonalení se před sezónou. Ti, kdo na našich kurzech nebyli, tak to možná nevědí, kurzy ale jsou velmi intenzivní, zajíždění do přístavu od rána do večera.
Jirka Pacák už je zase na moři...
Jirka Pacák už je zase na moři...
Kurzy Lodních novin už běží. Půlka března a první dva praktické kapitánské kurzy jsou v plném proudu. Čtyři kurzisté na palubě, každý vlastní kajutu. Hned celou neděli se pilovali přístavní manévry a v tom se bude pokračovat celý týden. Jeden kurz vede snad všem dobře známý Pacák Jiří, na druhé lodi mu sekunduje Dan Přívara.
Uvolnilo se místo na kurzu přístavních manévrů
Uvolnilo se místo na kurzu přístavních manévrů
Na poslední chvíli se nám uvolnilo místo na kurz přístavních manévrů. Chcete-li se před sezónou zlepšit v přístavech, máte šanci.