Jak dostat záď k molu
Při zajíždění bokem k molu mají občas začínající jachtaři potíže. Vadí jim špatný odhad vzdálenosti přídě od mola, obavy z poškození lodě a špatné představy o pohybu jachty. Pojďme se podívat, jak dostat záď k molu a následně příď tam, kde si ji přejeme mít.
Příďový propeler
Díky příďovému propeleru, který je dnes na většině charterových jachet delších než 12 metrů, není problém dostat k molu příď. My však obvykle potřebujeme u mola záď, přes kterou dostaneme jednoduše k molu celou jachtu (pokud se nepouštíme do manévru s příďovým springem). Se zádí nám příďový propeler nepomůže.
Pohyb jachty
Nejprve je třeba se podívat na to, jak se jachta pohybuje, kde má osu otáčení a jaká část je pro její pohyb řídící.
Osa otáčení trupu jachty je někde v místě kýlu. Kolem této osy se jachta otáčí. Pro správné zajetí k molu je to důležitá informace. Pohyb lodi pak diktuje kormidlo na zádi. Zatočím-li kormidlem, primární je pohyb zádi. Pohyb přídě je reakcí na pohyb zádě. A vše se točí, jak už bylo řečeno, kolem osy otáčení.
V poslední fázi zádí k molu
Zajíždíme-li k molu bokem na přední chod, dostáváme k molu nejprve příď. Do „rozumné vzdálenosti“. Pak vytáčíme kormidlo od mola. Toto stočení kormidla následně přivede k molu záď jachty, která se k molu „zhoupne“. Při vytáčení kormidla od mola brzdíme, aby po „zhoupnutí“ jachta bokem u mola již stála, nepohybovala se dopředu vůči molu. Při méně citlivém zhoupnutí může být pohyb zádě k molu poměrně razantní. Proto není od věci mít na boku jachty na zádi velký fendr, který případné razantnější zhoupnutí zádě na molo ztlumí.
Když se nezadaří
Může se stát, že se manévr nepodaří a skončíme se zádí daleko od mola. Co s tím? Rada je jednoduchá. Využijeme prop wash (máme-li jachtu s jedním listem kormidla).
Pokud je před námi místo, stočíme kormidlo od mola a zařadíme krátký, ale razantní přední chod. Prop wash pošle záď jachty k molu. Jachta se sice mírně rozjede vpřed, ale nemusí jít o rychlý pohyb a můžeme ho snadno zbrzdit zpátečkou.
Není-li před přídí místo, začneme opačně. Zařadíme zpátečku a couvneme si. Nyní stočíme kormidlo od mola a zařadíme přední chod. Prop wash znovu posune záď k molu.
A nakonec…
Máme-li záď u mola, vyvážeme záďové lano, stočíme kormidlo k molu a zařadíme přední chod. Vlivem prop washe a páky vzniklé mezi vazákem, kolem kterého se jachta točí a lodním šroubem se jachta nalepí bokem na molo a je možné dojít uvázat příď. U jachet s dvojicí kormidelních listů dostane loď k molu jen páka, prop wash u nich nefunguje.
Pokud se potřebujete toto a další manévry naučit, přihlaště se na naše kurzy v Praze a v Chorvatsku.
2040
Související články
Jak z toho ven?
Jak z toho ven?
Jste na lodi sami a potřebujete odplout. Stojíte bokem u mola nemáte příďový propeler, před vámi katamaran, za vámi motorový člun rozměrů hokejového . Vítr fouká podél mola od přídě. Jak z takové svízelné situace ven?
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Všechny termíny přístavních manévrů v Praze byly plné. Dva termíny jsme proto přidali. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte tedy možnost. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Jak se bude pohybovat jachta, pokud příďovým propelerem pošlete příď vlevo? Půjde jen o pohyb přídě, nebo se bude vytáčet i záď? Je důležité vědět, s čím je třeba počítat.