Největší nebezpečí při kotvení
Jaké je největší nebezpečí při kotvení? Kdy je třeba neváhat ani chvilku a odjet na moře?
S nejtěžšími podmínkami na kotvě se setkal jen málokdo. I když se většina jachtařů na kotvě bojí silného větru, tím největším nepřítelem jsou vlny.
Stojíte-li na kotvě v silném větru, je tah působící na kotvu víceméně stálý. Říkám víceméně. Samozřejmě přichází velká zvýšení tahu v úvratích, když jachta poletuje na kotvě zprava doleva. Obvykle ale nejde o prudké nárazy, protože ty tlumí těžký řetěz, který se zvedá ze dna.
Jiná situace nastane, když se k silnému větru přidají vlny. Vítr zajistí dostatečné napnutí řetězu a přicházející vlny udělí lodi rychlost, která se zastaví až nárazem na napnutý kotevní řetěz. Protože řetěz nemá žádnou pružnost, nárazy svým charakterem připomínají nárazy na pevnou překážku. Výsledkem úderů může být kotva vytržená ze dna, zničení kotvy, šeklů, kotevního kování, vrátku, nebo jiných součástí kotevního vybavení. Pokud cokoli selže, jachta velmi rychle skončí tam, kde jsme ji nikdy nechtěli vidět.
Proto je třeba se vždy vyvarovat kotvení v místech, která mohou být zasažena vlnami. V případě, že se v takové situaci ocitneme, je třeba rychle zmizet, dokud to jde. Spoléhat se na zlepšení situace není prozíravé.
Pokud se do podobné situace dostanete a nebudete moci zmizet včas, máte ještě jednu možnost. Je-li na konci kotevního řetězu navázáno lano, vypusťte ho. Kotevní lano je na rozdíl od řetězu pružné a do určité míry utlumí nárazy způsobené vlnami.
6225
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?