Zimování jachty, elektrika a elektronika
Čtenář, který si prošel předchozích sedm dílů seriálu o zimování jachty, tuší, že nás čekají poslední dvě důležitá témata - elektřina a motor. V tomto dílu se blíže podíváme na to, jak na zimu připravit elektrické okruhy na lodi.
Zůstaňme v kontaktu
Pokud jde o elektriku na lodi, za provozu se závady obvykle projeví ihned. Před zimováním by nás tak měla čekat spíše rutinní kontrola a běžná údržba. Prohlédnout je třeba především stav kabelových vedení a funkčnost jejich propojení. Ověříme, zda na kontaktech, jako jsou svorky, spínače a pojistky, nepracuje koroze vzniklá působením vlhkosti.
Dále očistíme zástrčky, kontakty a svorky navigačních přístrojů, spínačů, žárovek a pojistek a ošetříme antikorozním olejem. Otevřeme navigační světla a vnitřek revitalizujeme kontaktním sprejem. Kvůli předejití kondenzaci otevřeme a necháme ventilovat ovládací panel.
Baterie
U konvenčních baterií překontrolujeme stav kyseliny, případně doplníme destilovanou vodu, a to zhruba 1 cm nad horní hranu desek. Baterie plně nabijeme a odpojíme. Během zimy je třeba stav baterií zkontrolovat, případně je dobít, protože jen nabitým bateriím mráz neuškodí.
Naopak „bezúdržbové“ baterie stačí plně nabít, nepotřebují doplňovat destilovanou vodu, ani se nemusejí během zimy dobíjet. Tudíž se do nich ani netřeba jakkoli dobývat. Povrch baterie a přípojné póly očistíme a lehce potřeme vazelínou. Před demontáží (nebo zapojením) odpojíme všechny spotřebiče. Při odpojování napřed odpojíme kostru (při připojení se tento spoj vytvoří jako poslední), aby se zabránilo zkratu. Zároveň si označíme póly, abychom na jaře baterie opět správně zapojili.
Suché články z elektronických přístrojů vyjmeme a kontakty nastříkáme kontaktním sprejem.
Snadno vyjmutelné elektronické přístroje je nejlépe z lodi odnést a uschovat doma v suché místnosti se stabilní teplotou. Jednak tím předejdeme riziku, že na zimovišti zaujmou nějaké nenechavé ruce, jednak by jim mohly škodit teplotní výkyvy, které vedou k vytvoření kondenzační vlhkosti.
2087
Související články
Příprava lodě na sezónu: kotva a řetěz
Příprava lodě na sezónu: kotva a řetěz
Pokračujeme třetím článkem o přípravě lodě na sezónu. Partnerem této série článků je společnost Yacht Club Praha, která provozuje již mnoho let charter v šibenické maríně Mandalina. Tentokrát se podíváme na ošetření kotvy, kotevny a kotevního řetězu.
Kdo zodpovídá za poškození jachet v zimovišti
Kdo zodpovídá za poškození jachet v zimovišti
Může být provozovatel zimoviště zproštěn odpovědnosti za škody na uskladněných lodích? Záleží na tom, co je uvedeno ve smlouvě mezi provozovatelem zimoviště a majitelem jachty. Znění smlouvy zároveň musí odpovídat platným zákonům.
Výbuch na plachetnici ve Verudě
Výbuch na plachetnici ve Verudě
V sobotu došlo v maríně Veruda vedle Puly k výbuchu, při kterém byl těžce zraněn mechanik pracující na údržbě plachetnice. K výbuchu došlo při čištění lodního motoru.