Zdarma publikace o elektronické navigaci
Papírové mapy, přesný čas, ruční zaměřovací kompas, nebo dokonce sextant, jsou pro většinu plujících po moři artefakty z doby, kdy byl svět ještě starý. Dnes máme lepší pomůcky. Známe ale jejich limity? Víme, jak je bezpečně používat?
Britská instituce Royal Institute of Navigation vydal užitečnou publikaci Electronic Navigation Systems, Guidance for the safe use on leisure vessels. Publikaci je možné si stáhnout zdarma ve formátu pdf.
V jednotlivých kapitolách se dozvíte, jak jednotlivé systémy fungují a jaké jsou jejich limity. Ať už jde o limity systému GPS (tedy i ostatních systémů na GPS závislých, například AIS), nebo o negativa mapových plotterů na jachtách, které mají obvykle jen malý monitor, na kterém nemá skipper bezpečný přehled o své plavbě. Součástí je i kapitola o vektorových a rastrových mapách, o přesnosti map, o technikách používaných při mapování, ale například i o kombinování satelitních a klasických námořních map.
V publikaci je i kapitola o radaru a AIS, o tom, co radar zachytí a ukáže a co nikoli a stejná pozornost je věnována i AIS.
Samostatná kapitola se zabývá problémy spolehlivosti elektrického systému na palubě, na jehož funkčnosti je veškerá dnešní elektronická navigace postavena.
V závěru najdete kapitolu o základních navigačních dovednostech, které musíte znát, ať už navigujete klasicky, nebo elektronicky.
V závěru najdete i odkazy na nehody, ke kterým došlo vlivem elektronické navigace.
Vynikající publikace, kterou je dobré si stáhnout a prostudovat.
5167
Související články
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.