Zajíždění k molu v proudu
Připlouváte bokem k molu a v místě teče proud. Jak si počínat a čeho se vyvarovat? Proud dokáže být vynikající pomocník, když víme, jak s ním pracovat.
Proud nám umožňuje jednu vynikající věc, která za běžných podmínek na stojaté hladině není možná. Tím je zajíždění bokem. Můžete si to vyzkoušet kdekoli na tekoucí vodě, například i u nás na řece. Začneme s tím, že se stočíme přídí proti proudu a srovnáme rychlost lodi s rychlostí proudu (1). To znamená, že loď se přestane pohybovat proti dnu, respektive proti břehu. Nyní stočte kormidlo ke břehu a natočte mírně jachtu ke břehu (2). Jachta se začne posouvat bokem v proudu (3), ačkoli vůči břehu stojí na místě (může být nutná mírná korekce plynu). Jachta se posouvá k molu bez toho, aby měla vůči němu nějakou dopřednou rychlost, jediný pohyb je bokem. Zajíždění k molu je tak snadné i do krátkého místa. Dokud se u břehu nevyvážeme, necháváme dopředný chod, který zabrání snášení proudem (4).
Na zpátečku
Úplně stejně bude manévr probíhat na zpětný chod. Srovnáme rychlost s proudem, natočíme jachtu směrem ke břehu a už se přibližujeme. Rychlost přibližování je dána především natočením lodě a samozřejmě s tím související rychlostí, tedy počtem otáček. Je zapotřebí si hrát s obojím najednou.
Upozornění
Vždy se snažte k molu najíždět proti proudu, aby vaše rychlost vůči břehu byla minimální. Pokud budete najíždět po proudu, budete příliš rychlí a nejspíš se vám manévr nepovede a může dojít k poškození jachty.
Více k přístavním manévrům najdete zde. Nebo vás je můžeme naučit.
2630
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.